Έντονη αντίδραση έχει προκαλέσει η εφαρμογή πιλοτικού προγράμματος αγροτικής εκπαίδευσης σε πρόσφυγες 15-18 ετών.

Το πρόγραμμα έγινε γνωστό μέσα από την ανάρτηση του Υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης στη Διαύγεια με την υπογραφή της Ειδικής Υπηρεσίας Συντονισμού και Διαχείρισης Προγραμμάτων Ταμείου Ασύλου, Μετανάστευσης και Ένταξης και Ταμείου Εσωτερικής Ασφάλειας και Άλλων πόρων (ΕΥΣΥΔ ΤΑΜΕΤΕΑΑΠ).

Σύμφωνα με το έγγραφο, «Η δράση αφορά στην εφαρμογή δύο πιλοτικών προγραμμάτων αγροτικής εκπαίδευσης σε 200 πρόσφυγες, ηλικίας 15-18 ετών, που διαμένουν σε Κέντρα Φιλοξενίας της Αττικής και της Κεντρικής Μακεδονίας (100 πρόσφυγες, ηλικίας 15-18 ετών στην Αττική και στην Κεντρική Μακεδονία αντίστοιχα). Τα δύο εκπαιδευτικά προγράμματα που διενεργούνται για πρώτη φορά, επικεντρώνονται σε θέματα αγροτικής εκπαίδευσης και περιλαμβάνουν θεματικές όπως: εδάφη, συγκομιδή, καλλιέργειες, άρδευση, pest control. Η διάρκεια του κάθε προγράμματος ανέρχεται σε 100 ώρες. Η εκπαίδευση και ειδικότερα η πρακτική άσκηση, θα πραγματοποιηθεί με τη μέθοδο του on the job training. Στόχος της δράσης είναι να βοηθήσει τους εκπαιδευόμενους να αποκτήσουν τεχνικές δεξιότητες, τις οποίες θα μπορούν να χρησιμοποιήσουν στην ένταξη στην αγορά εργασίας ή για κάλυψη προσωπικών αναγκών ή/και κοινωφελών σκοπών. Πέραν των άμεσα ωφελουμένων που είναι οι πρόσφυγες 15-18 ετών που διαμένουν σε Κέντρα Φιλοξενίας της Αττικής και της Κεντρικής Μακεδονίας, ωφελούμενος πληθυσμός είναι και οι οικογένειές τους, αλλά και η ελληνική κοινωνία στο σύνολό της, η οποία επωφελείται από την ομαλή ένταξη των προσφύγων στο ευρύτερο κοινωνικό σύνολο».

Μάλιστα, σημειώνεται πως, «με την πιλοτική εφαρμογή των δύο προγραμμάτων αγροτικής ανάπτυξης επιδιώκεται η αποτίμηση και αξιολόγηση του βέλτιστου τρόπου προσέγγισης της συγκεκριμένης ηλικιακής ομάδας των προσφύγων-μεταναστών και η διερεύνηση των ορίων και των πιθανών αποκλίσεων του εγχειρήματος, τα οποία θα αποτελέσουν τη βάση για το σχεδιασμό ανάλογων προγραμμάτων σε ευρύτερο πληθυσμό προσφύγων της ίδιας ηλικιακής ομάδας».

Η καταγγελία για δουλεμπόριο

Το θέμα ανέδειξε η καταγγελία του ΜΕΤΑ (Μετώπου Ταξικής Ανατροπής), το οποίο χαρακτηρίζει «δουλεμπόριο για ανήλικους» το εν λόγω πρόγραμμα, σημειώνοντας μεταξύ άλλων πως «αφού τους φυλάκισαν στην Ελλάδα, αφού τους πέταξαν σε στρατόπεδα συγκέντρωσης μακριά από κάθε επαφή με τον ελληνικό λαό, έρμαια της φιλανθρωπίας των χρυσοπληρωμένων κάθε είδους ΜΚΟ, τώρα ήρθε η ώρα να τους “εντάξουν”, πετώντας τους στα χωράφια ως φτηνό εργατικό δυναμικό που θα αντικαταστήσει τους μετανάστες που κατά την ολιγόμηνη περίοδο των χαλαρών συνόρων κατάφεραν να αναμιχθούν με το πλήθος των προσφύγων και να εξαφανιστούν στις ευρωπαϊκές μητροπόλεις. Και δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι ξεκινούν πιλοτικά από τους ανήλικους πρόσφυγες. Είναι το πιο ευάλωτο κομμάτι, αλλά ταυτόχρονα και το πιο “ζωηρό” κι έκριναν ότι καλύτερο “καλιμπράρισμα” από το χωράφι δεν υπάρχει. Τους ξενώνες, ακόμα και τους πιο διαφημισμένους, στους οποίους έριξαν χρήμα (όχι για τα παιδιά, αλλά για τη βιτρίνα και τους μηκυάρχες [sic]), άρχισαν να τους διαλύουν. Για τους εφήβους πρόσφυγες δεν έχει σχολείο, μόνο χωράφι».

Tι λέει το Υπουργείο

Σε επικοινωνία του VICE με τη Λίλα Κόγου, η ειδική γραμματέας του ΕΥΣΥΔ ΤΑΜΕΤΕΑΑΠ ξεκαθαρίζει: «Πρέπει να πω αρχικά ότι δεν είναι ένα πρόγραμμα του Υπουργείου Οικονομίας. Είναι ένα πρόγραμμα που σχεδιάστηκε από το Υπουργείο Παιδείας και είναι σε συνέχεια του πρώτου προγράμματος, το οποίο είχε πολύ μεγάλη αξία στην ένταξη των προσφυγόπαιδων στα σχολεία. Να σας πω ότι η συγκεκριμένη Γραμματεία έχει χρηματοδοτήσει και το πρόγραμμα της ένταξης όλων των παιδιών μέχρι 15 ετών στα σχολεία. Το Υπουργείο Παιδείας επέστρεψε με μία πρόταση η οποία έλεγε ότι κάτι πρέπει να γίνει και με τα παιδιά που δεν είναι μέσα στο όριο της υποχρεωτικής εκπαίδευσης, δεν έχουν εκείνη τη γνώση της γλώσσας που θα τους επέτρεπε να γραφτούν σε ένα ελληνικό Λύκειο ή έστω σε ένα Τεχνικό Λύκειο της χώρας, επειδή δεν έχουν απολυτήριο Γυμνασίου, τα οποία όμως θα θέλαμε με κάποιον τρόπο να μην παρατήσουν τελείως την εκπαίδευσή τους και να πάρουν κάποιες γνώσεις με τρόπο που να είναι σωστός, συγκροτημένος και δομημένος. Άρα, το Υπουργείο Παιδείας πρότεινε να υπάρξει μία συνεργασία στη βάση ενός πιλοτικού προγράμματος με πανεπιστήμια στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, στα οποία θα μπορούσαν τα παιδιά που ήταν άνω των 15 ετών να πηγαίνουν στις εγκαταστάσεις τους και να εκπαιδεύονται στην καλλιέργεια».

«Το πρόγραμμα απευθύνεται στο Υπουργείο Παιδείας και όχι στο Υπουργείο Εργασίας, ακριβώς επειδή είναι εκπαιδευτικό»

Η κ.Κόγου δεν παραλείπει να αναφερθεί και στις καταγγελίες, απαντώντας πως, «Αυτά που λέγονται για δουλεμπόριο είναι χυδαία, έως και μηνύσιμα, και δεν έχουν σχέση με την πραγματικότητα. Δεν πρόκειται για πρόγραμμα κατάρτισης, δεν πρόκειται για πρόγραμμα εργασίας, πρόκειται αυστηρά για πρόγραμμα εκπαίδευσης. Δεύτερον, δεν πρόκειται για εργασία σε χωράφια, πόσο μάλλον σε χωράφια ιδιωτών. Πρόκειται για εκπαίδευση σε εγκαταστάσεις των πανεπιστημίων, δηλαδή εντός των εγκαταστάσεων του Γεωπονικού Πανεπιστημίου, που έχει αγροτεμάχια και καλλιέργειες. Τα παιδιά αυτά θα πηγαίνουν και θα μαθαίνουν τεχνικές που θα τους είναι χρήσιμες στο μέλλον και θα πάρουν και μία πιστοποίηση από εκεί. Άρα, για να είναι απόλυτα σαφές, είναι το ακριβώς αντίθετο από αυτό που περιγράφεται. Δηλαδή, όχι μόνο δεν “χρησιμοποιούμε” αυτά τα παιδιά ως φτηνό εργατικό δυναμικό, αλλά επειδή αυτά τα παιδιά μπορεί να έχουν τρία-τέσσερα χρόνια να πάνε σχολείο στη χώρα τους, καθώς πολλά προέρχονται από χώρες που έχουν πόλεμο, εμείς είπαμε ότι η τεχνική και αγροτική εκπαίδευση που θα πάρουν πρέπει να είναι σε επίπεδο πανεπιστημίου. Γι’ αυτό το πρόγραμμα απευθύνεται στο Υπουργείο Παιδείας και όχι στο Υπουργείο Εργασίας. Δηλαδή, αν ήταν πρόγραμμα κατάρτισης, θα απευθύνονταν στον ΟΑΕΔ ή στο Υπουργείο Εργασίας. Ακριβώς επειδή είναι εκπαιδευτικό πρόγραμμα, γι’ αυτόν τον λόγο απευθύνεται στο Υπουργείο Παιδείας».

Η κ. Κόγου καταλήγει λέγοντας πως τα παιδιά που θα επιλεγούν, «θα είναι από δομές. Έχει γίνει μία πρώτη διερεύνηση με βάση τις επιθυμίες που έχουν δηλώσει τα ίδια τα παιδιά. Δηλαδή, όσα παιδιά ήθελαν να συμμετάσχουν σε ένα τέτοιο πρόγραμμα το έχουν πει, ακόμη όμως δεν μας έχει υποβληθεί επίσημα η πρόταση από το Υπουργείο Παιδείας, για να πούμε πιο συγκεκριμένα αριθμούς».

Τι λένε φορείς και οργανώσεις

«Σε ένα σχέδιο ένταξης, μία τέτοια διαδικασία είναι χρήσιμη, όμως αυτήν τη στιγμή επιχειρείται κάτι αποσπασματικό και επειδή δεν έχουμε μία συνολική πολιτική, μοιάζει ξεκάρφωτο», σχολιάζει από πλευράς του ο Λευτέρης Παπαγιαννάκης, αντιδήμαρχος του Δήμου Αθηναίων σε θέματα Μεταναστών και Προσφύγων και συνεχίζει: «Δεν ξέρουμε αν αυτοί που θα τελειώσουν την εκπαίδευση θα είναι διασυνδεδεμένοι με μονάδες αγροτικές, αν θα μπορούν να βρουν δουλειά. Πρέπει να δούμε πιο συνολικά το θέμα. Δεν λέω ότι είναι κακή ιδέα, πρέπει όμως να το εντάξουμε σε έναν γενικότερο σχεδιασμό. Αυτήν τη στιγμή, όλες οι εκπαιδευτικές προσεγγίσεις που έχουμε και οι οποίες έχουν σαν στόχο την εξασφάλιση δεξιοτήτων, είναι λίγο ξεκάρφωτες. Αν ήταν ενταγμένες σε ένα συνολικό σχέδιο, θα σας έλεγα ότι είναι χρήσιμες. Επειδή δεν είναι, γι’ αυτό έχει παρερμηνευτεί και αυτό το πρόγραμμα. Το να πεις ότι κάνω ένα πρόγραμμα επιμόρφωσης για τάδε διάστημα και μετά θα είναι πάλι πίσω τα παιδιά στο τίποτα, δηλαδή για τι είναι; Για να τους απασχολήσουμε; Θα κάνουμε αυτήν τη διαδικασία ως δημιουργική απασχόληση και όχι ως πραγματική επαγγελματική κατάρτιση;».

«Θέλει πιο πολλή δουλειά, πιο καλή παρουσίαση και υποστήριξη»

Ρωτώ τον κ. Παπαγιαννάκη πώς του φαίνεται ότι το Υπουργείο βλέπει ως αυριανούς εργάτες γης τους ανήλικους πρόσφυγες. «Παραδοσιακά, οι αγροτικές δουλειές και η αγροτική οικονομία είναι από τις πρώτες στις αναπτυγμένες χώρες. Μην ξεχνάμε και ότι η μεγαλύτερη μαύρη εργασία γίνεται σε αυτόν τον τομέα στην Ελλάδα – ας θυμηθούμε τη Μανωλάδα. Κάποιος θεώρησε, λοιπόν, καλή ιδέα να το κάνουμε και οργανωμένα. ΟΚ, δεν φτάνει όμως. Θέλει πιο πολλή δουλειά, πιο καλή παρουσίαση και υποστήριξη, ενταγμένο σε ένα οργανωμένο σχέδιο. Τώρα, εμφανίζεται ξαφνικά το Υπουργείο και λέει αυτό – και μάλιστα το Υπουργείο Οικονομίας, δημιουργώντας συνειρμούς και όχι για λάθος λόγους. Δεν μπορεί να μη γίνει αυτή η κριτική που γίνεται, μπορεί να είναι λάθος, αλλά είναι λογική. Πρέπει να δούμε πώς θα δουλέψει το πρόγραμμα, να μην είμαστε βιαστικοί και τί θα γίνει μετά. Κυρίως το μετά. Αυτό είναι το πρόβλημα. Επειδή καλές προθέσεις υπάρχουν, αλλά ο δρόμος για την κόλαση είναι στρωμένος με αυτές», καταλήγει ο κ. Παπαγιαννάκης.

Σε έντονο τόνο σχολιάζει ο Πέτρος Κωνσταντίνου από την ΚΕΕΡΦΑ (Κίνηση Ενωμένοι Ενάντια στον Ρατσισμό και τη Φασιστική Απειλή) την είδηση: «Στρατιωτικοποίησαν τη ζωή των προσφύγων, βάζοντάς τους μέσα σε καμπ, και τώρα προχωρούν σε στρατιωτικοποίηση της εκπαίδευσης και της προοπτικής των προσφύγων να βρουν δουλειά. Τέτοιου τύπου μεθοδεύσεις, όπου τα παιδιά δεν είναι στα σχολεία, δεν εκπαιδεύονται, δεν αποκτούν δεξιότητες, δεν αποκτούν γνώσεις συνολικές για την κοινωνία και τη ζωή, αλλά επιλέγονται μέθοδοι με πενταετή πλάνα μάλιστα -είναι μέχρι τις 31/12/2022 το συγκεκριμένο-, θυμίζουν πραγματικά άλλες καταστάσεις. Πώς έπαιρναν τους πληθυσμούς από τις πόλεις, για να τους πάνε στα χωράφια στην Καμπότζη; Μέχρι εκεί είναι η λογική αυτού του πράγματος».

«Τα παιδιά αυτά θα έπρεπε να είναι σε σχολεία το πρωί και να έχουν στήριξη και βοήθεια, για την ένταξή τους στην εκπαίδευση. Το πρώτο βήμα για να μπουν στην κοινωνία είναι τα παιδιά αυτά να πάνε σε σχολείο. Όλα τα άλλα οδηγούν σε μία αντιμετώπιση στρατιωτικοποίησης της ζωής εφ’ όλης της ύλης, στη λογική ότι ο πρόσφυγας δεν είναι κανονικός άνθρωπος, αλλά άνθρωπος υπό επιτήρηση. Αυτό κάνει το πρόγραμμα, γι’ αυτό είναι και απαράδεκτο. Είναι ένα ρατσιστικό πρόγραμμα και βέβαια δεν διασφαλίζει πουθενά στη γενίκευσή του πώς θα εξελιχθεί, επειδή δεν ξέρω αν το πιλοτικό είναι στη Γεωπονική, η γενικευμένη όμως μορφή είναι μέσα στη γεωργική παραγωγή γενικά. Θα δώσουν, δηλαδή, δούλους για εταιρείες και παραγωγικές δραστηριότητες. Πλάι στις συνθήκες Μανωλάδας που έχουμε στα χωράφια, θα προσθέσουμε και μία επόμενη ζώνη, επισήμως απλήρωτη. Αυτό είναι απαράδεκτο», καταλήγει ο κ. Κωνσταντίνου.

Πηγή: www.vice.com

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here