Σάλος από τα πειράματα σε ανθρώπους και πιθήκους από γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες

Την επιβολή εσωτερικών κυρώσεων εις βάρος εκείνων που επέτρεψαν τη διενέργεια πειραμάτων σε πιθήκους και υγιείς ανθρώπους για τις επιπτώσεις από την εισπνοή ρυπών, υποσχέθηκε η Volkswagen (VW), μετά τον παγκόσμιο σάλο που προκλήθηκε από τις σχετικές αποκαλύψεις για πειράματα με σκοπό το «ξέπλυμα» της τεχνολογίας του καρκινογόνου ντίζελ.

Συγκεκριμένα, ο διευθύνων σύμβουλος του κολοσσού της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας, Ματίας Μίλερ, σύμφωνα με το περιοδικό Der Spiegel, δήλωσε χτες από τις Βρυξέλλες πως η VW θα διαλευκάνει τη «σκοτεινή» αυτή υπόθεση, τονίζοντας ότι θα τιμωρηθούν οι υπεύθυνοι για τις δοκιμές σε ανθρώπους και πιθήκους, οι οποίες «δεν είναι ηθικές και προκαλούν αποστροφή». «Υπάρχουν πράγματα που απλώς δεν γίνονται… όλες οι αναγκαίες συνέπειες πρέπει να επιβληθούν», προσέθεσε χαρακτηριστικά.

Όπως αποκάλυψε η εφημερίδα New York Times, η Volkswagen σε συνεργασία με την BMW και την Daimler ίδρυσαν το 2007 την «Ευρωπαϊκή Ενωση Ερευνών για το περιβάλλον και την υγεία στις μεταφορές» (EUGT), ένα υποτιθέμενο ερευνητικό ινστιτούτο του οποίου υπήρξαν οι αποκλειστικοί χρηματοδότες. To ινστιτούτο ανέθεσε την έρευνα με τους πιθήκους στο Lovelace Respiratory Research Institute στο Νέο Μεξικό των ΗΠΑ, το 2014, και ακολούθως την έρευνα με τους 25 νέους ανθρώπους στο Πανεπιστήμιο του Ααχεν το 2015. Το 2017, δύο χρόνια μετά την αποκάλυψη της απάτης με το λογισμικό που επιτρέπει στους ντιζελοκινητήρες να ρυπαίνουν πολύ περισσότερο από όσο αναγράφεται στις προδιαγραφές, οι τρεις αυτοκινητοβιομηχανίες διέλυσαν το EUGT. Σε αντίθεση με τη VW, οι άλλες δύο εταιρείες ανακοίνωσαν ότι δεν γνώριζαν που πηγαίναν οι χρηματοδοτήσεις τους.

Σε διαθεσιμότητα ο επικεφαλής λομπίστας της VW

Πέραν των υποσχέσεων για κυρώσεις του διευθύνοντος συμβούλου του κολοσσού, σήμερα «έπεσε» το πρώτο κεφάλι για το σκάνδαλο, με την εταιρεία να θέτει σε διαθεσιμότητα τον επικεφαλής λομπίστα της, δρ. Τόμας Στέγκ, ο οποίος, μιλώντας στην εφημερίδα Bild, προσπάθησε να «δικαιολογηθεί» για τα πειράματα, διαβεβαιώνοντας ότι οι οι εθελοντές στο Πανεπιστήμιο του Άαχεν εκτέθηκαν σε «πολύ πιο χαμηλά επίπεδα ρύπων από αυτά που έχουν διαπιστωθεί σε πολλούς χώρους εργασίας και κανένας από αυτούς δεν είχε επιπτώσεις από αυτές».

Ωστόσο, σύμφωνα με ανακοίνωση της VW, o Στεγκ, ο οποίος είχε επίσης διατελέσει εκπρόσωπος του καγκελάριου Γκέρχαρντ Σρέντερ, ενημέρωσε το Διοικητικό Συμβούλιο πως θα αναλάβει την «πλήρη ευθύνη» για την υπόθεση, ζητώντας ακολούθως να απαλλαγεί των καθηκόντων του έως ότου να ολοκληρωθεί η έρευνα στο πλαίσιο της εταιρείας. O Στέγκ ανέλαβε την πλήρη ευθύνη, καθώς διηύθυνε το τμήμα Εξωτερικών και Κυβερνητικών Σχέσεων της εταιρείας, στο οποίο άνηκε και ο Χανς-Γκέοργκ Κούστζνιρ, ο οποίος ήταν μέλος του Προεδρείου της EUGT και στενός συνεργάτης του Στεγκ.

Μιλώντας στη γερμανική εφημερίδα, ο Στέγκ παραδέχθηκε ότι είχε ενημερωθεί αναφορικά με τις δοκιμές για τη μελέτη των επιπτώσεων της ρύπανσης που προκαλούν οι κινητήρες ντίζελ της Volkswagen την εποχή της παραποίησης του λογισμικού τους, ώστε να εμφανίζονται λιγότερο ρυπογόνοι κατά τους σχετικούς ελέγχους.

Από την άλλη πλευρά, ήταν κάθετος στο ότι εμπόδισε τη διεξαγωγή τέτοιων δοκιμών σε νέους ανθρώπους, μέσω του «ερευνητικού ινστιτούτου», τονίζοντας ότι παρότι «Αμερικανοί ερευνητές ήθελαν να πραγματοποιήσουν αυτές τις δοκιμές σε ανθρώπους εθελοντές», ο ίδιος απάντησε ότι δεν μπορεί να επιτρέψει κάτι, ζητώντας οι δοκιμές να γίνουν αποκλειστικά σε πιθήκους.

«Αναδρομικά, αυτή η μελέτη δεν έπρεπε να έχει γίνει ποτέ, είτε πρόκειται για ανθρώπους, είτε πρόκειται για πιθήκους. Αυτό που συνέβη δεν έπρεπε να έχει συμβεί ποτέ, λυπάμαι πραγματικά», σημείωσε χαρακτηριστικά.

Πολιτικές αντιδράσεις

«Αυτό που πρέπει να κάνουν οι αυτοκινητοβιομηχανίες είναι να μειώνουν όλο και περισσότερο τους ρύπους, όχι να προσπαθούν με πιθήκους και ανθρώπους να αποδείξουν ότι οι ρύποι δεν βλάπτουν», δήλωσε σχετικά ο εκπρόσωπος της καγκελαρίου Άγκελα Μέρκελ, Στέφεν Ζάιμπερτ, ενώ αντιθέτως ο πρωθυπουργός της Κάτω Σαξονίας, Στέφαν Βάιλ, χαρακτήρισε την υπόθεση «παρανοϊκή και αηδιαστική». Το κρατίδιο είναι μεγαλομέτοχος της εταιρείας, με τον Βάιλ να μετέχει στο εποπτικό συμβούλιο της VW, το οποίο υποστηρίζει ότι δεν γνώριζε τίποτα για τα πειράματα.

«Το γεγονός ότι ένας ολόκληρος κλάδος προσπάθησε με δόλιες και ασόβαρες μεθόδους να ακυρώσει επιστημονικά στοιχεία, κάνει την υπόθεση ακόμη πιο τερατώδη», δήλωσε με τη σειρά της η υπουργός Περιβάλλοντος Μπάρμπαρα Χέντρικς.

(Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ, Reuters, AP)

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here