Το ακατέργαστο διαμάντι της επιχειρηματικής δράσης και ανάπτυξης της Δυτικής Μακεδονίας, ο δυναμισμός και η εξωστρέφεια, η σύνδεση της παράδοσης με την καινοτομία και την παγκόσμια πρωτοπορία, παρουσιάστηκαν για τρεις μέρες σε μια μεγάλη διπλωματική αντιπροσωπεία, στο πλαίσιο του προγράμματος «Synergassia», που οργάνωσαν από κοινού το Enterprise Greece και η Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας.

Μέσα στην άγρια ομορφιά του τοπίου της Κοζάνης, των Γρεβενών, της Καστοριάς και της Φλώρινας, σε μια περιοχή που υπήρξε κέντρο των Βαλκανίων, δεκάδες επιχειρήσεις αξιοποιούν τις τεχνολογικές δυνατότητες, με δειλά ή πιο θαρραλέα βήματα, και αναπτύσσονται τόσο σε κοντινές χώρες όσο και σε μακρινές, όπως οι ΗΠΑ, ή και εξωτικές, όπως η Ινδία.

Οι άνθρωποι του Enterprise Greece, με την υποστήριξη της «Αναπτυξιακή Δυτικής Μακεδονίας» (ΑΝΚΟ) και των Επιμελητηρίων Κοζάνης, Καστοριάς Γρεβενών και Φλώρινας, κατάφεραν με την οργάνωση που είχαν σχεδιάσει και εκτέλεσαν με αξιοζήλευτη πειθαρχία να εντυπωσιάσουν τους πρεσβευτές και διπλωμάτες από 27 χώρες που συμμετείχαν στο πρόγραμμα.

Δεν ήταν δα και εύκολο, αν αναλογιστεί κανείς ότι συγκεράστηκαν κουλτούρες και συμφέροντα που εκκινούσαν από τις ΗΠΑ ή την Ινδία και περιλάμβαναν διπλωματικούς ακολούθους από: Αργεντινή, Αυστραλία, Βοσνία – Ερζεγοβίνη, Γερμανία, Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, Ιορδανία, Καζακστάν, Κούβα, Κύπρο, Λετονία, Μαρόκο, Μαυροβούνιο, Μολδαβία, Νότια Αφρική, Ολλανδία, Ουγγαρία, Ουζμπεκιστάν, Ουκρανία, Περού, Πολωνία, Πορτογαλία, Ρουμανία, Τυνησία, Φινλανδία και το γραφείο εκπροσώπησης της Ταϊπέι, στην Αθήνα.

Επισκέψεις επιτόπου
Μέλη της αντιπροσωπείας ποζάρουν με φόντο τη λίμνη της ΚαστοριάςΜέλη της αντιπροσωπείας ποζάρουν με φόντο τη λίμνη της Καστοριάς | 

Απολογισμός: 219 συναντήσεις (Β2Β), χωρίς να καταμετρώνται οι συναντήσεις έξω από τον προγραμματισμό. Επρόκειτο για εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον αγροτοδιατροφικό κλάδο, το μάρμαρο, την επεξεργασία ξύλου, τις υπηρεσίες τουρισμού, τα αρωματικά και φαρμακευτικά φυτά, το κρασί, αγροτικές καλλιέργειες και την μεταποίηση προϊόντων.

Η επιλογή δε που έγινε για τις επιτόπου επισκέψεις σε επιχειρήσεις ήταν ρεαλιστική, αλλά και αποκαλυπτική, καθώς πράγματι είναι μάλλον άγνωστο στο ευρύ κοινό ότι μια επιχείρηση που παράγει τοπικές πίτες έχει καταφέρει να διεισδύσει στην αγορά των ΗΠΑ, ανταποκρινόμενη στις αμερικανικές προδιαγραφές ποιότητας, ενώ συνεχίζει την επέκταση σε Ευρώπη, Καναδά και Αυστραλία. Η επίσκεψη στην «alfa», που είναι η πρώτη εταιρεία που έδωσε όνομα στις ξακουστές τοπικές πίτες και μάλιστα στη γραμμή παραγωγής, εντυπωσίασε τους διπλωμάτες.

Το ίδιο και στον πιο γνωστό -στο ελληνικό κοινό τουλάχιστον- συνεταιρισμό παραγωγής κρόκου στην Κοζάνη, στον οποίο συμμετέχουν περίπου 1.000 μέλη, ενώ στην καλλιέργεια εργάζονται περίπου 5.000 άτομα.

Η επίσκεψη στη γραμμή παραγωγής του «zoomserie», που παρασκευάζει τούρτες, γλυκά, κέικ, εξαιρετικής ποιότητας και έχει επεκταθεί στη Ρουμανία, τη Γερμανία, την Ολλανδία, μπαίνει στην Αγγλία (Λίβερπουλ) και έχει κι άλλα σχέδια για το μέλλον, είναι χαρακτηριστική περίπτωση «μικρής» επιχείρησης που απασχολεί στα Γρεβενά 70 άτομα, άντεξε στην κρίση και μεγεθύνεται με πολύ προσεκτικά βήματα στο εξωτερικό.

Για την επίσκεψη στην «DTS S.A.» εταιρεία κατεργασίας γούνας, τον δυναμικό κλάδο δηλαδή της περιοχής, θα χρειαζόταν ειδικό κεφάλαιο, καθώς η επιχείρηση προβάλλει τον δυναμισμό της, την οικολογική της ευαισθησία με εγκαταστάσεις και πρωτοποριακούς βιολογικούς καθαρισμούς, με εξαγωγές σε πολλές χώρες του κόσμου υπάρχει όμως πάντα το κίνημα κατά της χρήσης γούνας ζώων ακόμη και από εκτροφεία, πόσο μάλλον άγριων ζώων.

Η αντιπαράθεση του ιδιοκτήτη με την πρέσβειρα της Ινδίας, η χώρα της οποίας δεν επιτρέπει το εμπόριο γούνας, ήταν σχεδόν αναπόφευκτη αλλά στη διατύπωση επιχειρημάτων τηρήθηκαν όλα τα διπλωματικά και προσωπικά προσχήματα.

Οι δύο τελευταίες επισκέψεις ολοκλήρωσαν την εικόνα της άγνωστης Δυτικής Μακεδονίας, καθώς το σύνολο των διπλωματών έδειξε έκπληκτο και τεράστιο ενδιαφέρον για την επιχείρηση «Β&T COMPOSITES ABETE» (Β. Τιριακίδης), στη μοναδική στην Ελλάδα βιομηχανία παραγωγής προϊόντων από σύνθετα υλικά, ανθρακονήματα (carbon fiber) και υαλονήματα (glass fiber), η οποία προωθεί την παραγωγή της σε ποσοστό 90% εκτός Ελλάδας.

Ευχάριστη έκπληξη

Τα προϊόντα από composite materials με τεράστια μηχανική αντοχή και εξαιρετικές ηλεκτρικές, μαγνητικές και θερμικές ιδιότητες, χρησιμοποιούνται για ανεμογεννήτριες, σταθμούς εξόρυξης πετρελαίου, εγκαταστάσεις φυσικού αερίου, δίκτυα μεταφοράς ηλεκτρικού ρεύματος, αεροναυπηγική, συστήματα για την αμυντική βιομηχανία, δίκτυα μεταφορών.

Συνεργάζεται με ευρωπαϊκές επιχειρήσεις και ήταν φυσικά ευχάριστη έκπληξη το γεγονός ότι οι ιδιοκτήτες έκαναν γνωστό πως πριν από μερικές μέρες είχαν δεχθεί αντιπροσωπεία από την Ινδία και κλείστηκε μάλιστα συμφωνία για επέκταση της επιχείρησης στην Ασία.

Ο κύκλος των επισκέψεων έκλεισε στο Αμύνταιο, στο «Κτήμα ΑΛΦΑ», που ιδρύθηκε το 1997, παράγει κρασιά ποιότητας και σήμερα απευθύνεται με επιτυχία στις αγορές της Ευρώπης, της Αμερικής, της Ωκεανίας και της Ασίας.

Η ξενάγηση στις ξεχωριστές εγκαταστάσεις και τα κελάρια ολοκληρώθηκε με γευσιγνωσία από τα καλύτερα κρασιά του οινοποιείου.

Ας σημειωθεί ότι την πρώτη ημέρα της συνάντησης στην Κοζάνη και αναφερόμενος στο θετικό κλίμα επενδυτικών κεφαλαίων για την Ελλάδα ο πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Επενδύσεων & Εξωτερικού Εμπορίου (Enterprise GREECE), Γρηγόρης Στεργιούλης, αναφέρθηκε στην εμπιστοσύνη που δείχνουν επενδυτικά κεφάλαια από τις ΗΠΑ, την Κίνα και τη Ρωσία.

Ενδεικτικό, όπως είπε, το γεγονός ότι η Microsoft και η Αpple «αποφάσισαν το αμέσως προσεχές διάστημα να ανοίξουν γραφεία στην Ελλάδα, ενώ βρίσκονται σε αναζήτηση προσωπικού», ενώ «οι ελληνικές εξαγωγές κατέγραψαν άνοδο, φθάνοντας στα 28,8 δισ.».

Σύμφωνα με τον κ. Στεργιούλη, το Enterprise Greece είναι στην πρώτη γραμμή της προσέλκυσης επενδύσεων και, όπως χαρακτηριστικά τόνισε, «δεν είναι πάντα εύκολο, υπάρχουν αδυναμίες και δυσκολίες, αλλά ο γίγαντας ξυπνάει».

Ο κ. Στεργιούλης και ο περιφερειάρχης Δυτικής Μακεδονίας, Θεόδωρος Καρυπίδης, υπέγραψαν πρωτόκολλο συνεργασίας ανάμεσα στην Ελληνική Εταιρεία Επενδύσεων & Εξωτερικού Εμπορίου (Enterprise Greece) και την Περιφέρεια.

«Με έμφαση στην ποιότητα»
Keith L. Silver, επικεφαλής της εμπορικής αποστολής των ΗΠΑ
Keith L. Silver

Δεν έχουμε πολύ συχνά την ευκαιρία να επισκεφθούμε αυτή την περιοχή της Ελλάδος για να δούμε επενδυτικές ή εμπορικές ευκαιρίες. Ηταν σημαντική και η συγκυρία, επειδή οι ΗΠΑ ήταν τιμώμενη χώρα στην τελευταία ΔΕΘ, οπότε ήρθα ξανά στη Βόρεια Ελλάδα μιλώντας για τις ευκαιρίες συνεργασίας. Ηδη πολλές από τις εταιρείες που επισκεφτήκαμε εξάγουν στις ΗΠΑ, όπως η ΑΛΦΑ, η ΖΟΥΜ ΣΕΡΙ, ενώ η Β&T χρησιμοποιεί ανθρακονήματα από τις ΗΠΑ. Κάποιες από αυτές τις εταιρείες θα έχουν τη δυνατότητα, αν η αγορά συνεχίσει να μεγαλώνει, να επενδύσουν στις ΗΠΑ. Εχουμε ένα πρόγραμμα στις ΗΠΑ που ευνοεί επενδύσεις από ελληνικές εταιρείες και είχαμε ήδη μια συνάντηση με είκοσι από αυτές.Είναι θετικό ότι υπάρχει μεγάλη ελληνική διασπορά στις ΗΠΑ, οπότε οι περισσότερες επιχειρήσεις ξεκινούν τη δραστηριότητα μέσω αυτής της σχέσης. Οι εξωστρεφείς, καινοτόμες επιχειρήσεις, που δίνουν έμφαση στην ποιότητα, είναι αυτές που μπορούν, εν δυνάμει, να πετύχουν στην αμερικανική αγορά.

Το εντυπωσιακό στις επιχειρήσεις που είδαμε είναι ότι αποτελούν οικογενειακές επιχειρήσεις, αλλά με μια δια-γενεακή συνεργασία και έχουν παράλληλα την επιθυμία να επεκταθούν πέραν της Ελλάδος. Εχουν καταλάβει ότι ακόμη και ένα προϊόν αρτοποιίας με πίτες, όταν πάει στο εξωτερικό, πρέπει να προσαρμοστεί στις ανάγκες των ανθρώπων της χώρας στην οποία απευθύνονται.

Είναι χαρακτηριστικό το παράδειγμα με την επιτυχία που έχει το «κιχί», που είναι μικρό σε μέγεθος και όχι μια μεγάλη πίτα. Σε αυτό τον τομέα η τεχνολογία παίζει μεγάλο ρόλο, όπως ο έλεγχος ποιότητας, η διαδικτυακή σύνδεση και, όπως καταδείχθηκε στη ΔΕΘ, οι αμερικανικές εταιρείες προσβλέπουν σε συνεργασία, προκειμένου να επικαιροποιήσουν θέματα νέων τεχνολογιών.

Βλέπουμε πως συνεργάστηκαν π.χ. η Μάικροσοφτ, η Σίσκο, η ΙΒΜ με συγκεκριμένες εταιρείες, για να τις βοηθήσουν να αναπτυχθούν παγκόσμια. Η συνεργασία είναι ένα σκαλοπάτι προς αυτή την κατεύθυνση. Κι αυτό είναι θετικό και για την Ελλάδα και τις ΗΠΑ.

«Η Καστοριά ταιριάζει στο Bollywood»
Shauna Jain, Ινδή πρέσβειρα

Η επίσκεψη είχε στόχο να εμβαθύνουμε τις σχέσεις μας, να γνωρίσουμε τις εταιρείες και ο περιφερειάρχης που διευκόλυνε την επίσκεψη, έκανε πολύ καλή δουλειά.

Η όλη επίσκεψη ήταν πολύ ενδιαφέρουσα, διότι πρόσθεσε την περιφερειακή διάσταση στην κατανόηση της Ελλάδας. Και αν δεν γινόταν, δεν νομίζω ότι θα γνώριζα την Κοζάνη ή θα πήγαινα στον συνεταιρισμό του κρόκου. Τώρα που το έμαθα, κατάλαβα την αξία του για όλη την Ελλάδα.

Τώρα μπορώ να πω σε Ινδούς που δραστηριοποιούνται στο σαφράν ότι υπάρχει αυτή η συγκεκριμένη περιοχή που ασχολείται με το προϊόν, οπότε θα μπορώ να τους καλέσω να δουν την περιοχή, την καλλιέργεια και το προϊόν.

Επίσης, είδα από κοντά την επιχείρηση ΤΝΤ, με την οποία είχα μέχρι τώρα μόνο τηλεφωνική επικοινωνία, καθώς Ινδοί επιχειρηματίες είχαν ήδη ενδιαφερθεί και νομίζω μάλιστα ότι θα προχωρήσουν τη συνεργασία για επέκταση της δραστηριότητας στη χώρα μου.

Μου άρεσε πολύ η Καστοριά, το τοπίο, η φύση και νομίζω ότι είναι πολύ ωραίο σκηνικό για γυρίσματα ταινιών του Bollywood. Θα τους ενημερώσω σχετικά για το θέμα αυτό και ελπίζω να δείξουν ενδιαφέρον.

Εμείς ετοιμαζόμαστε και για την επόμενη διοργάνωση της ΔΕΘ, στην οποία η Ινδία θα είναι τιμώμενη χώρα.

«Βήματα προς τις μεγάλες αγορές»
Ιωσήφ Κυπραίος, εμπορικός σύμβουλος Κύπρου
Ιωσήφ Κυπραίος

Ηρθαμε στη δυτική Μακεδονία, για να δούμε επιχειρήσεις και την τοπική αυτοδιοίκηση, ανθρώπους που μας δέχθηκαν με μεγάλη ζεστασιά και μας έδειξαν όσα συντελούνται εδώ.
Είδαμε πολύ αξιόλογες καινοτόμες επιχειρήσεις που ως διπλωμάτες εκτιμούμε ότι οδεύουν προς την εξέλιξη, είναι τεχνολογικά πολύ καταρτισμένες κι ίσως μπορούν να δώσουν και σε εμάς πολλές πληροφορίες για το πώς κινείται η αγορά σε όλο τον κόσμο.Ισως χρειάζονται τη βοήθειά μας στην εξωστρέφειά τους, αλλά βλέπουμε ότι και από μόνοι τους έχουν κάνει πολύ σημαντικά βήματα.

Οι συνεργασίες που έχουν για παράδειγμα με τη χώρα μου -οι συνεργασίες του τελευταίου καιρού- είναι τόσο καλές που δεν μπορούμε να προτείνουμε κάτι παραπάνω. Είδα ότι οι υπόλοιποι συνάδελφοι από τις άλλες χώρες έχουν ενθουσιαστεί από το κομμάτι των νέων τεχνολογιών, των παραδοσιακών προϊόντων της περιοχής.

Σίγουρα υπάρχει χώρος για περαιτέρω ανάπτυξη και για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις να βγουν έξω από τη χώρα.

Είχα 24 συναντήσεις με επιχειρήσεις της περιοχής και τους είπα ας ξεκινήσουν τις εξαγωγές σε χώρες φιλικές που τους περιμένουν να πάνε εκεί, όπως η χώρα μου και άλλες που γνωρίζω, και ύστερα θα δείτε τα βήματά σας σε μεγάλες αγορές όπως των ΗΠΑ, του Καναδά, της Κίνας, της Αυστραλίας που συμμετέχουν σε αυτήν αποστολή.

Κι εμείς στην Κύπρο είχαμε αρκεστεί στην εσωστρέφεια της δικής μας αγοράς, πουλούσαμε και μας έφτανε αυτό που είχαμε, αλλά πλέον καταλαβαίνουμε ότι αυτό δεν φτάνει, πρέπει να γίνουμε εξωστρεφείς.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here