Η Ε.Λ.Μ.Ε. Καστοριάς για την πρόταση του Υπουργείου Παιδείας για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και τη δομή της Γ’ λυκείου

Η πρόταση της κυβέρνησης για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και τη δομή της Γ’ λυκείου απέδειξε για άλλη μία φορά ότι, οι δεσμεύσεις της κυβέρνησης για απαγκίστρωση του λυκείου από την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, ήταν κενές περιεχομένου. Κι αυτό διότι προκρίνει ένα λύκειο ακόμα πιο προσδεμένο στην εισαγωγή στην ανώτατη εκπαίδευση φανερώνοντας για πολλοστή φορά την υποταγή της κυβέρνησης στις κατευθύνσεις της Ε.Ε. και του ΟΟΣΑ.

Πώς λοιπόν απαντά το Υπουργείο στην διαπίστωση ότι η Γ΄ λυκείου, και εν μέρει η Β΄ λυκείου, έχουν χάσει τον παιδαγωγικό και εκπαιδευτικό τους ρόλο; Νομιμοποιώντας το πρόβλημα! Καταργώντας δηλαδή την Γ΄ τάξη και μετατρέποντας τη σε προπαρασκευαστική τάξη φροντιστηριακού χαρακτήρα για την εισαγωγή στα ΑΕΙ, ενώ οι σπουδές απόκτησης γνώσεων, εμπέδωσης αξιών, ανάπτυξης κριτικής σκέψης κ.α. θα ολοκληρώνονται στη Β΄ λυκείου. Ουσιαστικά ακρωτηριάζει το λύκειο το οποίο χάνει μία τάξη.

 

Οι μαθητές που θα φοιτήσουν του χρόνου στη Γ΄ λυκείου δεν θα διδαχθούν ποτέ την σύγχρονη Ιστορία (20ου αιώνα), την θεωρία της εξέλιξης και άλλα σημαντικά κεφάλαια της βιολογίας (Άνθρωπος και Υγεία (AIDS, καρκίνος) – Περιβάλλον). Τα μοναδικά μαθήματα γενικής παιδείας που θα διδάσκονται όλοι οι μαθητές της Γ Λυκείου θα είναι η νεοελληνική γλώσσα και γραμματεία, τα θρησκευτικά, η φυσική αγωγή και ένα μάθημα επιλογής. Η αύξηση της εξεταστέας ύλης των μαθημάτων προσανατολισμού από τη μία αυξάνει τον βαθμό δυσκολίας των εξετάσεων και από την άλλη ακυρώνει ουσιαστικά την αύξηση των ωρών διδασκαλίας αυτών των μαθημάτων. Ταυτόχρονα η πρόταση αυτή θα επιφέρει αλλαγές στα προγράμματα σπουδών των μαθημάτων των άλλων δύο τάξεων του Λυκείου. Αυτές σχετίζονται με την ύλη των μαθημάτων που εξοβελίζονται από την Γ΄ λυκείου, η οποία θα πρέπει να μετατοπιστεί στις άλλες τάξεις (ενδεχομένως και του γυμνασίου) και να υποστεί και τις απαραίτητες εκπτώσεις – περικοπές. Για το τελευταίο φυσικά ακόμα δεν έχει γνωστοποιηθεί τίποτα.

Η Γ΄ λυκείου θα γίνει μία τάξη τριών ταχυτήτων οξύνοντας έτσι τις ταξικές ανισότητες. Θα υπάρχουν οι μαθητές που θα αποδέχονται την “αδυναμία” τους να ανταπεξέλθουν στις απαιτήσεις του νέου συστήματος· οι μαθητές που θα επιλέγουν σχολές χαμηλής ζήτησης (ελεύθερης πρόσβασης), κάνοντας εκβιαστικά έκπτωση στις φιλοδοξίες και τα όνειρα τους προκειμένου να εξασφαλίσουν μία θέση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση· και τέλος οι μαθητές που θα επιλέγουν τον μαραθώνιο των πανελλαδικών εξετάσεων.

Η απόκτηση του απολυτηρίου, το οποίο και θα συνδιαμορφώνει (με εξαίρεση την πρώτη χρονιά) τον βαθμό εισαγωγής στα πανεπιστήμια, θα είναι δυσκολότερη και με τελικές απολυτήριες εξετάσεις (40% του τελικού βαθμού) σε επίπεδο δήμου ή περιφερειακής ενότητας ανάλογα με το πλήθος των σχολείων. Δηλαδή, για τους μαθητές που ενδιαφέρονται για σχολές υψηλής ζήτησης, η εξέταση θα είναι διπλή.

Τέλος, οι εκπαιδευτικοί θα υποστούν νέα εργασιακή υποβάθμιση με τη μείωση του αριθμού των ωρών διδασκαλίας και των αντικειμένων, κάτι που σημαίνει λιγότερες θέσεις εκπαιδευτικών και δυσκολότερη συγκρότηση τμημάτων ομάδων προσανατολισμού. Φανερώνεται έτσι ότι το υπουργείο λειτουργεί με μία λογική διαχείρισης προσωπικού και όχι με βάση τα μορφωτικά δικαιώματα των παιδιών.

Σίγουρα το σχολείο που προτείνει το υπουργείο είναι πολύ μακριά από το 12χρονο, δημόσιο, ενιαίο, δωρεάν σχολείο που ονειρευόμαστε εμείς για τα παιδιά μας. Ένα σχολείο ελκυστικό για τους μαθητές, ένα σχολείο  των ίσων ευκαιριών, της ίσης πρόσβασης και της ίδιας γνώσης για όλα τα παιδιά, με όλα τα μαθήματα, όλες τις ειδικότητες και όλους τους εκπαιδευτικούς.

Καλούμε τους συλλόγους διδασκόντων των ΓΕ.Λ. αλλά και των Γυμνασίων και των ΕΠΑ.Λ. να συζητήσουν το προτεινόμενο σχέδιο και να καταθέσουν τις παρατηρήσεις, τους προβληματισμούς και τις προτάσεις τους στην Ε.Λ.Μ.Ε.

Τις επόμενες μέρες σε Γενική Συνέλευση ας συζητήσουμε συλλογικά για τον τρόπο αντίδρασης του κλάδου.

Ο Πρόεδρος

Σπυρίδων Παρίσσης

Ο Γενικός Γραμματέας

Παύλος Αντωνιάδης

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here