Αύξηση της ζήτησης για το υγροποιημένο φυσικό αέριο καταγράφεται στις τελευταίες μελέτες του κλάδου καυσί??ων αναδεικνύοντας την ανάγκη για επιτάχυνση της ανάπτυξης των υποδομών σε εθνικό και παγκόσμιο επίπεδο.

Η Shell ανακοίνωσε την πρώτη της μελέτη-έκθεση για το παγκόσμιο εμπόριο υγροποιημένου φυσικού αερίου LNG. Σύμφωνα με αυτήν, η παγκόσμια ζήτηση για το 2016 ήταν 265 εκατομμύρια τόνοι, αρκετοί για να παρέχουν ενέργεια σε 500 εκατομμύρια σπίτια ετησίως. Μέχρι το 2030 η ετήσια αύξηση ζήτησης LNG θα είναι 4-5%.

Ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα από τη χρήση φυσικού αερίου

Οι Έλληνες εφοπλιστές στρέφονται στη χρήση του φυσικού αερίου για να κινήσουν τους εμπορικούς τους στόλους και τα επιβατηγά πλοία. Η χρήση του οικολογικού αυτού καυσίμου καθίσταται πλέον αναγκαία για έναν ακόμη λόγο: Η κοινοτική οδηγία για προοδευτική μείωση της περιεκτικότητας των ναυτιλιακών καυσίμων σε θείο (low sulfur diesel fuel), από το 3,5% που είναι σήμερα στο 0,5% τον Ιανουάριο του 2020, θα οδηγήσει αναγκαστικά πολλούς πλοιοκτήτες, συμπεριλαμβανόμενων και εκείνων της ακτοπλοΐας, να επιλέξουν ισοδύναμες μεθόδους συμμόρφωσης, όπως συστήματα καθαρισμού των καυσαερίων (καταλύτες) ή κινητήρες υγροποιημένου φυσικού αερίου.

 

Η χρήση φυσικού αερίου στη ναυτιλία παρουσιάζει εμπορικά πλεονεκτήματα όχι μόνο για εμπορικούς στόλους και επιβατικά πλοία αλλά και για μικρά πλοία αλλά και για τα μεγάλα φορτηγά πλοία και τάνκερ καθώς μέσα στα επόμενα 30 έτη, το LNG θα καταστεί κυρίαρχο καύσιμο στη ναυσιπλοΐα ενώ δεν πρέπει να αγνοείται το ενδεχόμενο ότι το όριο του 0,5% που θα ισχύσει για το θείο το 2020 μπορεί να μειωθεί και άλλο.

Επενδύσεις για το υγροποιημένο φυσικό αέριο

Οι επενδύσεις στον τομέα αυτό εντάσσονται σε ευρωπαϊκά προγράμματα όπως είναι το POSEIDON MED II. Πρόκειται για το πρώτο ευρωπαϊκό διασυνοριακό έργο το οποίο αποσκοπεί στην εισαγωγή του  LNG ως κύριο καύσιμο για την ναυτιλιακή βιομηχανία και στην ανάπτυξη ενός επαρκούς δικτύου υποδομών ανεφοδιασμού LNG και Φυσικού Αερίου. 

Συντονιστής του προγράμματος είναι η ΔΕΠΑ η οποία διαδραματίζει πρωταγωνιστικό  ρόλο στην εισαγωγή του φυσικού αερίου στην Ελλάδα και συνεργάζεται με τους βασικούς διεθνείς παίχτες της ενεργειακής αγοράς και συμβάλλοντας στην καθιέρωση της Ελλάδας ως διαμετακομιστικού κόμβου στην ευρύτερη περιοχή της ΝΑ Ευρώπης. Το έργο έχε διάρκεια 5 χρόνια και λήγει στο τέλος του 2020. Συμμετέχουν η Ελλάδα, η Ιταλία και η Κύπρος και τα λιμάνια τα οποία συμμετέχουν είναι του Πειραιά, της Πάτρας, του Ηρακλείου, της Ηγουμενίτσας και της Λεμεσού.

Το έργο έχει προϋπολογισμό 53.279.405€ και συγχρηματοδοτείται κατά 50% από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή («Συνδέοντας την Ευρώπη») ενώ το υπόλοιπο 50% καλύπτεται από τους 26 εταίρους του προγράμματος που αφορούν σε επιχειρήσεις σε Ελλάδα, Κύπρο και Ιταλία.

Στοχεύει στο σχεδιασμό μιας ολοκληρωμένης αλυσίδας λιμανιών για τη χρήση LNG ως καύσιμο στα πλοία, συμπεριλαμβανομένης της ανάπτυξης ενός δικτύου για τη μεταφορά και διανομή LNG, καθώς και τη δημιουργία μιας σωστά  οργανωμένης και βιώσιμης  αγοράς. Στα πλαίσια του POSEIDON MED II διεξάγονται μελέτες για την εισαγωγή και χρήση του Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου ως ναυτιλιακό καύσιμο στη Νοτιοανατολική Μεσόγειο, στοχεύοντας στον ευρύτερο σχεδιασμό του δικτύου προμήθειας υγροποιημένου φυσικού αερίου αλλά και των σχετικών υποδομών.

Άλλες πρωτοβουλίες από τη ΔΕΠΑ για την ανάπτυξη της αγοράς Φυσικού αερίου

Η ΔΕΠΑ είναι ο κύριος εισαγωγέας φυσικού αερίου αγωγών και υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) στην Ελλάδα, διαθέτοντας εμπειρία 15 και πλέον ετών στην ελληνική αγορά, γεγονός που της επιτρέπει να επιτυγχάνει τη βέλτιστη δυνατή σύζευξη μεταξύ διεθνούς προσφοράς και εγχώριας ζήτησης.

Με βασικό στόχο την περιφερειακή ανάπτυξη, τη βιωσιμότητα και την καινοτόμο δράση, η ΔΕΠΑ ως εταιρεία προμήθειας και διανομής φυσικού αερίου, συμβάλει στον ασφαλή εφοδιασμό της χώρας και καθιστά το φυσικό αέριο προσβάσιμο σε επιχειρήσεις, βιομηχανίες, οικιακούς καταναλωτές, φορείς και υπηρεσίες.

Ο στρατηγικός στόχος της ΔΕΠΑ είναι να συνεχίσει να εξασφαλίζει για τους πελάτες της επαρκείς ποσότητες φυσικού αερίου σε ανταγωνιστικές τιμές, από αξιόπιστες και διαφοροποιημένες πηγές, μεγιστοποιώντας την ασφάλεια εφοδιασμού.

Σήμερα το φυσικό αέριο είναι διαθέσιμο στους καταναλωτές του Λεκανοπεδίου Αθηνών (52 δήμοι), του Πολεοδομικού Συγκροτήματος Θεσσαλονίκης (12 δήμοι) και στην Περιφέρεια Θεσσαλίας στους δήμους Λαρισαίων, Βόλου, Τρικκαίων, Καρδίτσας, Αλμυρού, Φαρσάλων και Κιλελέρ. Το 2017 ξεκινά σε δύο φάσεις η επέκταση των υποδομών διανομής προκειμένου το φυσικό αέριο να διατεθεί σε πέντε Περιφέρειες ήτοι Ανατολική Μακεδονία- Θράκη, Κεντρική Μακεδονία, Στερεά Ελλάδα (α΄ φάση 2017-2023), Δυτική Ελλάδα, Πελοπόννησο (β΄ φάση 2018-2023) και Ήπειρο, Δυτική Μακεδονία (γ΄ φάση 2019-2023). Πόλεις, όπως είναι η Αλεξανδρούπολη, Κομοτηνή, Ξάνθη, Καβάλα, Σέρρες, Δράμα, Κιλκίς, Κατερίνη, Λαμία, Θήβα, Χαλκίδα αλλά και Πάτρα, Άμφισσα, Λειβαδιά, Καρπενήσι, Βέροια και Ορεστιάδα, θα μπορούν να έχουν πρόσβαση στο ευεργετικό φυσικό αέριο

Ακόμη, σε επίπεδο εσωτερικής αγοράς συνεχίζεται η αύξηση του αριθμού των πρατηρίων με το σήμα «FISIKON» για την κίνηση των οχημάτων με φυσικό αέριο (ΙΧ, ΤΑΞΙ, εμπορικά μικρά οχήματα, φορτηγά και λεωφορεία). Το δίκτυο ανεφοδιασμού οχημάτων έχει ήδη ενεργοποιηθεί σε όλες τις μεγάλες πόλεις και στον οδικό άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη (Αθήνα, Λαμία, Βόλο, Λάρισα, Θεσσαλονίκη), ενώ στα άμεσα σχέδια είναι και η επέκταση σε άλλες περιοχές.

Η ΔΕΠΑ διασφαλίζει χαμηλές τιμές για τους Έλληνες καταναλωτές αλλά και ασφάλεια τροφοδοσίας για τη χώρα, μέσω συνεργασιών αλλά και μακροχρόνιων συμβάσεων που έχει συνάψει με διεθνείς ομίλους όπως είναι η Gazprom, η Sonatrach και η Botas, η Edison, η Eni, η Shell και άλλες διεθνείς εταιρείες

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here