Ξεκινάει για τις σχολικές μονάδες, στα σκαριά η διαδικασία και για τους εκπαιδευτικούς


Μετά τις νέες ρυθμίσεις στα ΑΕΙ και τις Πανελλαδικές εξετάσεις, με το διπλό μηχανογραφικό, τον περιορισμένο αριθμό επιλογών και την ελάχιστη βαθμολογική βάση, αλλαγές που περιλαμβάνονται στο νομοσχέδιο που ψηφίστηκε την περασμένη εβδομάδα στη Βουλή, το υπουργείο Παιδείας βάζει μπροστά την εσωτερική και εξωτερική αξιολόγηση των σχολικών μονάδων. Παράλληλα, η κυβέρνηση ετοιμάζει το νέο νομοσχέδιο το οποίο θα περιλαμβάνει την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, προκαλώντας ντόμινο αντιδράσεων στην εκπαιδευτική κοινότητα.

Αξιολόγηση σχολικών μονάδων

Οι διευθύνσεις των σχολικών μονάδων όπως ορίζεται στην κυβερνητική απόφαση με τίτλο «Συλλογικός προγραμματισμός, εσωτερική και εξωτερική αξιολόγηση των σχολικών μονάδων ως προς το εκπαιδευτικό τους έργο», θα πρέπει μέσα στο Φεβρουάριο, να ενημερώσουν του Συλλόγους Διδασκόντων για το νέο σύστημα εσωτερικής και εξωτερικής αξιολόγησης σχολικών μονάδων. Στη συνέχεια θα πρέπει να δημιουργήσουν ομάδες εκπαιδευτικών που θα αναλάβουν την εισήγηση της αποτίμησής της αξιολόγησης και έπειτα να συντάξουν την Έκθεση Εσωτερικής Αξιολόγησης της σχολικής μονάδας, που θα κατατεθεί στην ειδική ψηφιακή εφαρμογή του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ). Την ευθύνη για την υλοποίηση του συλλογικού προγραμματισμού και της εσωτερικής αξιολόγησης έχει ο διευθυντής του σχολείου και η έκθεση συντάσσεται στο τέλος κάθε διδακτικού έτους. Οι εκθέσεις της εσωτερικής και εξωτερικής αξιολόγησης θα αναρτώνται σε ειδική σελίδα του ΙΕΠ.

Σύμφωνα με τον σχεδιασμό του υπουργείου, η εσωτερική αξιολόγηση είναι μία συνεχής κυκλική διαδικασία τριών υποχρεωτικών σταδίων. Πρώτον, το στάδιο του σχεδιασμού, που αφορά στον συλλογικό προγραμματισμό του εκπαιδευτικού έργου της σχολικής μονάδας και στον εντοπισμό των θεματικών αξόνων, των τομέων δηλαδή που κρίνονται ιδιαίτερης σημασίας για τη μάθηση των μαθητών και για τη λειτουργία της σχολικής μονάδας και είναι δυνατό να βελτιωθούν. Δεύτερον, το στάδιο της υλοποίησης, που αφορά στη διαδικασία του συλλογικού προγραμματισμού και στην εφαρμογή των Σχεδίων Δράσης. Και τέλος, την αξιολόγηση, που αφορά στην αποτίμηση της λειτουργίας της σχολικής μονάδας και του εκπαιδευτικού έργου συνολικά, καθώς και των επιμέρους Σχεδίων Δράσης, με βάση τα κριτήρια που έχουν οριστεί από τις Ομάδες Δράσης και τα δεδομένα που έχουν προκύψει σε σχέση με την επίδρασή του.

Αντίθετοι δάσκαλοι και εκπαιδευτικοί

Σκοπός της εσωτερικής αξιολόγησης των σχολικών μονάδων, όπως ορίζεται από την υπουργό Παιδείας Νίκη Κεραμέως και αναφέρει ο σχετικός νόμος είναι «η συνεχής βελτίωση της ποιότητας του παρεχόμενου εκπαιδευτικού έργου σε επίπεδο σχολικής μονάδας και κατ’ επέκταση στο σύνολο του εκπαιδευτικού συστήματος». Οι εκθέσεις εσωτερικής και εξωτερικής αξιολόγησης θα αναρτώνται σε ειδική ψηφιακή εφαρμογή του ΙΕΠ, ενώ συνοπτικές εκδόσεις των εκθέσεων θα αναρτώνται και στις ιστοσελίδες των σχολικών μονάδων.

Η Ομοσπονδία Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης (ΟΛΜΕ) είναι αντίθετη στην αξιολόγηση των εκπαιδευτικών μονάδων, υποστηρίζοντας ότι θα οδηγήσει στο διαχωρισμό και την υποβάθμιση των σχολείων και ζητάει από τους εκπαιδευτικούς να μην προχωρήσουν στη διαδικασία. «Η προσπάθεια εφαρμογής της συγκεκριμένης υπουργικής απόφασης αποσκοπεί στη μεταβίβαση της ευθύνης για όλα τα προβλήματα στους ίδιους τους γονείς, τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς και στην κατηγοριοποίηση και τον ταξικό διαχωρισμό της εκπαίδευσης, επιλογή η οποία θα οδηγήσει στην περαιτέρω υποβάθμιση του δημόσιου σχολείου. Είναι σαφές ότι η επιλογή αυτή αποσκοπεί στη διαμόρφωση ενός οδικού χάρτη μετασχηματισμού του εκπαιδευτικού τοπίου, με κυρίαρχο χαρακτηριστικό τον αποχαρακτηρισμό της παιδείας από δημόσιο αγαθό», όπως τονίζεται στην ανακοίνωσή της ΟΛΜΕ.

Την αντίθεσή τους στην αξιολόγηση των σχολικών μονάδων εκφράζει και η Διδασκαλική Ομοσπονδία Ελλάδος (ΔΟΕ), επισημαίνοντας πως «η χρήση και μόνο του όρου ‘εξωτερική αξιολόγηση’ δίνει τον τόνο της μετάθεσης του έργου έξω από το πλαίσιο της σχολικής μονάδας. Το ίδιο και οι ποικίλες δημόσιες αναρτήσεις σε ιστοσελίδες και ηλεκτρονικές εφαρμογές που θα οδηγήσουν στον ανταγωνισμό και την κατηγοριοποίηση των σχολικών μονάδων και στη συνέχεια των εκπαιδευτικών και των μαθητών με καταστροφικά αποτελέσματα για τη μαθησιακή διαδικασία».

Η Α’ ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης καλεί τους διευθυντές να μην προχωρήσουν στη διαδικασία και να εφαρμόσουν την αποχή από τη διαδικασία, καθώς όπως ισχυρίζεται «είναι φανερό, παρά τα ωραία λόγια, ότι γίνεται προσπάθεια να πέσει το βάρος για τα δεινά της εκπαίδευσης όχι στα αρμόδια υπουργεία, την υποχρηματοδότηση, τα προγράμματα σπουδών, τα απαρχαιωμένα πολλές φορές βιβλία ή την έλλειψη επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών, αλλά στη σχολική κοινότητα».

Το επόμενο νομοσχέδιο

Οι συνδικαλιστικές ενώσεις των δασκάλων και των εκπαιδευτικών τάσσονται κατά της αξιολόγησης των σχολείων και των εκπαιδευτικών και κάνουν λόγο για μία διαδικασία που αποφασίζεται και υλοποιείται με κλειστά σχολεία. Την ίδια ώρα, η κυβέρνηση σχεδιάζει να υλοποιήσει το μέτρο της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών το επόμενο διάστημα, γεγονός που αποτελεί σύμφωνα με τον υπουργό Επικρατείας Γιώργο Γεραπετρίτη, ζητούμενο στην μεταρρυθμιστική ατζέντα της κυβέρνησης. Όπως είχε δηλώσει ο ίδιος, πρόθεση της κυβέρνησης είναι «η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών των σχολικών μονάδων ώστε, επιτέλους, να υπάρξει επιβράβευση των άξιων διδασκόντων».

Το υπουργείο Παιδείας σχεδιάζει το νέο πολυνομοσχέδιο που θα περιλαμβάνει μεταξύ άλλων την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών και τα νέα κριτήρια επιλογής των εκπαιδευτικών. Η υπουργός Παιδείας έχει μιλήσει για το θέμα της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών δηλώνοντας πως βασική αρχή του νέου συστήματος θα είναι «όποιος αξιολογεί αξιολογείται», επισημαίνοντας την πρόθεση του υπουργείου, για εφαρμογή του μέτρου από τον προσεχή Σεπτέμβριο.

Οι εκπαιδευτικοί υποστηρίζουν ότι δεν υπήρξε από την πλευρά του υπουργείου η απαραίτητη στήριξη στην εξ αποστάσεως εκπαιδευτική διαδικασία, εξαπολύοντας επίθεση στην κυβέρνηση που επιλέγει να προωθήσει σοβαρές εκπαιδευτικές αλλαγές, εν μέσω πανδημίας. «Κυβέρνηση και υπουργείο Παιδείας, 10 μήνες τώρα αξιοποιούν την πανδημία και ψηφίζουν το ένα νομοσχέδιο μετά το άλλο» επισημαίνει η ΟΛΜΕ, τονίζοντας πως «οι εκπαιδευτικοί καθημερινά εξετάζουμε κριτικά και αυτοκριτικά τη δουλειά μας, τον τρόπο που κάνουμε το μάθημα και προσπαθούμε με πενιχρά μέσα και χωρίς καμία στήριξη να δώσουμε ό,τι καλύτερο στους μαθητές μας. Στα σχολεία μας οι Σύλλογοι Διδασκόντων και οι εκπαιδευτικοί σχεδιάζουμε, κρίνουμε, αναπροσαρμόζουμε τον τρόπο που κάνουμε το μάθημα. Τους μήνες της υποχρεωτικής αναστολής λειτουργίας των σχολείων χωρίς καμία στήριξη, χωρίς τεχνολογικά μέσα και επιστημονική καθοδήγηση κρατήσαμε ανοιχτή την εκπαιδευτική διαδικασία, παρότι σε καμία περίπτωση η εξ αποστάσεως διδασκαλία δε μπορεί να συγκριθεί, όπως αποδείχτηκε, με τη δια ζώσης διδασκαλια.

makthes

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here