Στην φωτογραφία: Από αριστερά προς τα δεξία οι, Νίκος Παναγιώτου, επίκουρος καθηγητής του Τμ. Δ??μοσιογραφίας και ΜΜΕ, Δήμητρα Δημητρακοπούλου, επίκουρη καθηγήτρια του Τμ. Δημοσιογραφίας και ΜΜΕ, Γιάννης Κοτσιφός, διευθυντής της Ε.Σ.Η.Ε.Μ.-Θ

Της Άννας Μαυρίκου

[email protected]

Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης αποτελούν την κύρια πηγή ενημέρωσης των ελλήνων χρηστών διαδικτύου, οι οποίοι αντιμετωπίζουν με δυσπιστία τα ΜΜΕ και δείχνουν ελάχιστη προθυμία να πληρώσουν για ειδησεογραφικό περιεχόμενο.

Την ίδια στιγμή όμως, δείχνουν μεγάλο ενδιαφέρον για την αναζήτηση ειδήσεων, τις οποίες αφενός μοιράζονται και αφετέρου διαβάζουν -ειδικά οι νέοι- σε δύο ή περισσότερες συσκευές. Αυτά είναι κάποια από τα κύρια συμπεράσματα της ετήσιας έρευνας του Reuters Institute for the study of Journalism, Oxford University για την ψηφιακή ενημέρωση στην Ελλάδα (2016), στην οποία συμμετείχαν 26 χώρες και η οποία παρουσιάσθηκε χθες στην Ε.Σ.Η.Ε.Μ.-Θ. από τους υπεύθυνους της έκδοσης αποτελεσμάτων για την Ελλάδα, Νίκο Παναγιώτου και Δήμητρα Δημητρακοπούλου, από το Τμήμα Δημοσιογραφίας και ΜΜΕ του ΑΠΘ.

Παρουσιάζουμε την έρευνα σήμερα, προκειμένου να αποτελέσει μια αφορμή για να διερευνηθεί ο διάλογος, ο οποίος δεν αφορά μόνο τα ΜΜΕ. Δεν θέλουμε, δηλαδή, να τον κρατήσουμε εντός των τειχών, αλλά ουσιαστικά θέλουμε να εγκαινιάσουμε έτσι μια ευρύτερη συζήτηση που πρέπει να γίνει, καθώς αναφερόμαστε σε έναν βασικό πυλώνα της δημοκρατίας μας”, ανέφερε ο Νίκος Παναγιώτου, επίκουρος καθηγητής του Τμ. Δημοσιογραφίας και ΜΜΕ.

Σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας, 55% των χρηστών καταφεύγουν στα Μέσα κοινωνικής δικτύωσης όταν αναζητούν ενημέρωση στο διαδίκτυο, με κυρίαρχο προορισμό το facebook (68%). Περίπου ένας στους δύο κοινοποιεί σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης τις ειδήσεις που διαβάζει και τις συζητά με πρόσωπα του περιβάλλοντός του. Ωστόσο, μόλις 20% των ελλήνων χρηστών εμπιστεύονται τις ειδήσεις που διαβάζουν, έναντι 65% της Φινλανδίας, που διαθέτει το υψηλότερο ποσοστό που κατέγραψε η έρευνα, και μόλις 11% εμπιστεύονται τους δημοσιογράφους. Παράλληλα, μόλις 7% των ελλήνων χρηστών είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν για να έχουν πρόσβαση σε ειδησεογραφικό περιεχόμενο.

Αναφερόμενος στις ψευδείς ειδήσεις και στον τρόπο αντιμετώπισής τους, ο Ανδρέας Βέγλης, καθηγητής και πρόεδρος του Τμ. Δημοσιογραφίας και ΜΜΕ τονίζει πως ο κόσμος πρέπει να εκπαιδευτεί και να μάθει, τι είναι οι ψευδείς ειδήσεις και όχι να θεωρεί πως ό,τι διαβάζει στα κοινωνικά μέσα είναι αληθές. Οι ίδιοι οι δημοσιογράφοι, ακόμη, θα πρέπει να εκπαιδευτούν, ώστε να μην χρησιμοποιούν κατά λάθος ψευδείς ειδήσεις, τις οποίες αντλούν από μη έγκυρες πηγές. Εκτός αυτού, θα πρέπει να ληφθεί μέριμνα -κάτι που συμβαίνει ήδη- από τους φορείς που διαχειρίζονται τα κοινωνικά μέσα, ώστε να μην διευκολύνουν τη διάδοση των ψευδών ειδήσεων.

Την ανάγκη να εστιαστεί ξανά η προσοχή στον χρήστη και την ευθύνη του μέσα στο διαδίκτυο σχολίασε η επίκουρη καθηγήτρια του Τμ. Δημοσιογραφίας και ΜΜΕ, Δήμητρα Δημητρακοπούλου, καθώς σύμφωνα με την ίδια “ο χρήστης είναι αυτός που αποκτά και τη δύναμη. Είδαμε ότι οι περισσότεροι χρήστες θεωρούν ότι είναι ενεργοί χρήστες και όχι παθητικοί. Εγώ νομίζω ότι είναι παθητικοί χρήστες και με μια αλλαζονική παθητικότητα, καθώς περιμένουμε κάποιος να μας φέρει τις ειδήσεις που εμείς θα έπρεπε να βλέπουμε. Η ευκαιρία είναι μπροστά μας, διότι εμείς πια μπορούμε να τις αναζητήσουμε. Οι δυνατότητες που έχουμε είναι εξαιρετικά πολλές”, κατέληξε.

“Είναι δική μας υπόθεση ποια χαρακτηριστικά του επαγγέλματος πρέπει να προβάλουμε, ώστε αυτή η σχέση να αποκατασταθεί. Τα ζητήματα της αξιοπιστίας έχουν βρεθεί σε μια βάσανο πολύ διαφορετική απ’ ό,τι στο παρελθόν με την έννοια ότι μέσα στο περιβάλλον της ψηφιακής ενημέρωσης δοκιμάζονται σε πολύ τακτικότερη βάση σε σχέση με το παρελθόν”, επισήμανε, σχολιάζοντας τη μειωμένη εμπιστοσύνη του κοινού στα ΜΜΕ και τους δημοσιογράφους ο Γιάννης Κοτσιφός, διευθυντής της Ε.Σ.Η.Ε.Μ.-Θ.

Την ανάγκη να μπουν κανόνες, ώστε να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα της διασποράς ψευδών ειδήσεων μέσω της κοινωνικής δικτύωσης, επισήμανε ο διευθυντής των εφημερίδων “Μακεδονία” και “Θεσσαλονίκη”, Μιχάλης Αλεξανδρίδης, ενώ στη συζήτηση που ακολούθησε εκτός από τα παραπάνω κυριάρχησαν η ανάγκη αναφοράς των ειδησεογραφικών πηγών, η αυξανόμενη τάση των χρηστών να ενημερώνονται μηχανικά μέσω αλγορίθμων, σύμφωνα με τις προηγούμενες επιλογές τους, αλλά και η στροφή σε μέσα που λειτουργούν αποκλειστικά διαδικτυακά.

makthes.gr

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here