Μεγάλη η πίεση από τις τοπικές κοινωνίες που πλήττονται άμεσα – Αναμένονται δυναμικές κινητοποιήσειςtrong>

Με καζάνι που βράζει μοιάζουν οι τοπικές κοινωνίες της Βορείου Ελλάδας μετά την αιφνιδιαστική απόφαση της ηγεσίας του Υπουργείου Μεταφορών να υπογράψει την Υπουργική Απόφαση για την άμεση εγκατάσταση 18 μετωπικών σταθμών και 20 πλευρικών διοδίων στην Εγνατία Οδό. Η πίεση που ασκείται πλέον στα στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ είναι εντονότατη καθώς τα στελέχη του κυβερνώντος κόμματος αλλά και ο υπουργός Μεταφορών και Υποδομών μέχρι πρότινος αντιδρούσαν στην προοπτική δημιουργίας νέων διοδίων. Ήδη πάρα πολλοί δήμοι ετοιμάζουν δυναμικές κινητοποιήσεις και οι κυβερνητικοί βουλευτές   ψάχνουν τον τρόπο με τον οποίο θα δικαιολογήσουν την μεταστροφή της θέσης της κυβέρνησης τους.  

Δυστυχώς, πέρα από την Ολυμπία Τελιγιορίδου, που σχεδόν «πανυγηρίζει», καμία επίσημη αντίδραση δεν έχουμε δει από τους τοπικούς άρχοντες, ενώ ο δήμος Καστοριάς δεν συμμετέχει σε καμία σύσκεψη για τις κινήσεις που προκειται  να γίνουν… Να θυμίσουμε, επίσης, ότι ο κ. Καρυπίδης είχε αναφερθεί στα… οφέλη της αναλογικότητας στα διόδια, με οδηγό τη χρήση της Εγνατίας απαντώντας λίγο καιρό πριν σε ερώτηση για την τοποθέτηση διοδίων στον Αλιάκμονα. Μάλιστα πριν… στρίψει δια του αρραβώνος, σημείωσε ότι το έργο προκηρύχτηκε γιατί όφειλε να προκυρηχθεί. Πάντως και παρά την επιμονή των δημοσιογράφων για μια ξεκάθαρη απάντηση, για το αν τελικά θα γίνουν νέα διόδια στην Καστοριά, αυτή δεν ήρθε ποτέ… «Θα πληρώνετε ανάλογα με αυτό που διανύετε» αρκέστηκε να πει.

«Πυρά» από τον Γκιουλέκα
Για ανακολουθία σε όσα έλεγε προεκλογικά και όσα πράττει ως κυβέρνηση κατηγορεί τον ΣΥΡΙΖΑ ο Κώστας Γκιουλέκας. Ο βουλευτής Θεσσαλονίκης και αναπληρωτής τομεάρχης Εσωτερικών, υπεύθυνος για θέματα Μακεδονίας- Θράκης της ΝΔ, ανέφερε σε ανακοίνωσή του πως «πριν γίνουν κυβέρνηση πρωτοστατούσαν στο κίνημα «Δεν πληρώνω». Σήμερα γεμίζουν την Εγνατία Οδό με επιπλέον τριάντα σταθμούς διοδίων». Προσθέτει δε, τα εξής: «Πριν γίνουν κυβέρνηση καλούσαν τον κόσμο να σηκώνει τις μπάρες και να περνάει ελεύθερα. Πριν γίνει πρωθυπουργός ο κ. Αλέξης Τσίπρας δήλωνε ότι “το να μην πληρώνεις διόδια είναι πράξη αντίστασης. Είναι πράξη αξιοπρέπειας”. Σήμερα, γεμίζουν την Εγνατία Οδό με επιπλέον τριάντα σταθμούς διοδίων. Με 38 συνολικά σταθμούς διοδίων η χρέωση ανά χιλιόμετρο σχεδόν θα υπερδιπλασιαστεί και θα αυξηθεί σε δυσθεώρητα ύψη το κόστος μετακίνησης ανθρώπων και μεταφοράς προϊόντων στην Εγνατία Οδό. Άλλη μια φορά αποδεικνύεται πως, από όσα έλεγαν, δεν ισχύει τίποτε. Διαπράττουν παντού τα ακριβώς αντίθετα».

Τζιτζικώστας: «Απαράδεκτη η απόφαση της κυβέρνησης»
Απαράδεκτη χαρακτηρίζει ο περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας, Απόστολος Τζιτζικώστας την απόφαση «της κυβέρνησης και της “Εγνατία Οδός ΑΕ” να κατασκευάσουν και να λειτουργήσουν συνολικά 38 σταθμούς διοδίων στο μεγαλύτερο οδικό άξονα της Βόρειας Ελλάδας». Σε γραπτή δήλωσή του υποστηρίζει ότι «η Κοινή Υπουργική Απόφαση των κ.κ. Τσακαλώτου και Σπίρτζη αποτελεί αναπτυξιακή ταφόπλακα όχι μόνο για τη Βόρεια Ελλάδα, αλλά συνολικά για τη χώρα, καθώς ο αυτοκινητόδρομος της Εγνατίας είναι ο μεταφορικός, τουριστικός, συγκοινωνιακός και εξαγωγικός μοχλός της». Επισημαίνει μεταξύ άλλων ότι η λειτουργία 18 μετωπικών και 20 πλευρικών διοδίων είναι αντιαναπτυξιακή, καθώς οι επιπτώσεις της στην τοπική, περιφερειακή και εθνική οικονομία θα είναι δραματικές και προβλέπει επιβάρυνση του κλάδου των εξαγωγών, του τουρισμού, των εγχώριων μεταφορών και μετακινήσεων και των οικονομικών των νοικοκυριών. Απευθυνόμενος στην κυβέρνηση ζητά την επανεξέταση του θέματος και γνωστοποιεί ότι αναλαμβάνει πρωτοβουλία για το θέμα. Στο πλαίσιο αυτό θα συγκαλέσει την ερχόμενη Δευτέρα σύσκεψη των τεσσάρων Περιφερειαρχών της Βόρειας Ελλάδας στην έδρα της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας.

Αναλογικά διόδια ζητούν οι δήμαρχοι
Την έντονη ανησυχία και την αγωνία τους για τις επιπτώσεις που θα έχει στις τοπικές κοινωνίες των περιοχών τους η εγκατάσταση των νέων σταθμών διοδίων, εξέφρασαν δήμαρχοι και αντιδήμαρχοι δέκα πόλεων της Μακεδονίας, της Θράκης και της Ηπείρου, που βρίσκονται κατά μήκος της Εγνατίας Οδού (Κοζάνη, Ιωάννινα, Αλεξανδρούπολη, Κομοτηνή, Νέστος, Παγγαίο, Αμφίπολη, Λαγκαδά και Καβάλα), στη συνάντηση που πραγματοποίησαν εκτάκτως σήμερα στην Καβάλα, μετά από σχετική πρωτοβουλία που ανέλαβε η δήμαρχος της πόλης, Δήμητρα Τσανάκα. Στη διάρκεια της συνάντησης τονίστηκε από τους συμμετέχοντες η ανάγκη της άμεσης εφαρμογής του αναλογικού συστήματος πληρωμής διοδίων, ενώ υπογραμμίστηκε ότι είναι αδιανόητο μέσα στα διοικητικά και γεωγραφικά όρια μιας Περιφερειακής Ενότητας (Νομού) να υπάρχουν τρείς και τέσσερις σταθμοί διοδίων. Αίσθηση προκάλεσε η παρέμβαση του εκπροσώπου των αυτοκινητιστών, ο οποίος υπογράμμισε ότι εκτός όλων των άλλων η αύξηση του αριθμού των σταθμών διοδίων θα ανεβάσει το κόστος των τοπικών προϊόντων, επισημαίνοντας χαρακτηριστικά:
«Αν σήμερα ένα φορτηγό χρειάζεται 200 ευρώ μαζί με βενζίνες και διόδια για να κατέβει από τη βόρεια Ελλάδα στην Αθήνα, με τα νέα διόδια θα είναι σα να θέλουν να αποκλείσουν τις επιχειρήσεις της βόρειας Ελλάδας από τις μεγάλες αγορές, όχι μόνο της Ελλάδας, αλλά και του εξωτερικού». Συμπλήρωσε επίσης, ότι είναι αδιανόητο να μην λειτουργούν διόδια στα σύνορα, όπως ισχύει στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες, όπου τα φορτηγά αυτοκίνητα πληρώνουν όταν τα διέρχονται, με δεδομένο ότι κάνουν χρήση του αυτοκινητόδρομου ή του εθνικού δικτύου της χώρας στην οποία μεταβαίνουν. Το σύνολο των δημάρχων που συμμετείχαν στη συνάντηση, ζήτησαν την άμεση εφαρμογή των αναλογικών διοδίων και εξέφρασαν την απορία για πιο λόγο να ξεκινήσει μετά από ενάμιση χρόνο, ενώ υπογράμμισαν ότι η κατασκευή των νέων σταθμών διοδίων απαιτεί την εφαρμογή μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων που είναι απαραίτητη για την ορθή λειτουργία του έργου. Ο δήμαρχος Αλεξανδρούπολης και πρόεδρος της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων (ΠΕΔ) Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, Γιώργος Λαμπάκης, μετέφερε στους συναδέλφους του την ενημέρωση από τον υπουργό Υποδομών και Δικτύων, Χρήστο Σπίρτζη, ότι στα τέλη του 2018 θα ξεκινήσει η εφαρμογή του αναλογικού συστήματος και όχι νωρίτερα, λόγω τεχνικών δυσκολιών που υπάρχουν. Στη συνάντηση συζητήθηκε και η ανάγκη προσφυγής στην Δικαιοσύνη με κατάθεση αίτησης ασφαλιστικών μέτρων από τους Δήμους, με σκοπό να αποτραπεί η κατασκευή των νέων διοδίων. Υπογραμμίστηκε ακόμα, ότι απαιτείται απόλυτη ενότητα και συνεργασία των τοπικών κοινωνιών και η δημιουργία ενός ισχυρού αντιπροσωπευτικού νομικού μετώπου. Στην συζήτηση τονίστηκε από όλους η ανάγκη να αναληφθούν πρωτοβουλίες, ώστε να υπάρξουν οι λιγότερες δυνατές συνέπειες για τους δημότες από τη λειτουργία των νέων σταθμών και ταυτόχρονα η Εγνατία Οδός να λειτουργεί ως οδικός άξονας που θα εξακολουθεί να φέρνει κοντά τις κοινωνίες, τους πολιτισμούς και τις οικονομίες. 

Τέλος, οι εκπρόσωποι των Δήμων τόνισαν ότι πρέπει «να υπάρξει κοινή προσπάθεια και κοινός αγώνας απέναντι σε κάθε αδικία που επιβαρύνει την κοινωνία και τους πολίτες». Επίσης, αποφασίστηκε, οι τέσσερις πρόεδροι των ΠΕΔ της Μακεδονίας, της Θράκης και της Ηπείρου, μαζί με δημάρχους, να ζητήσουν ενημερωτική συνάντηση με τον υπουργό Υποδομών και Δικτύων, να επαναληφθεί με ακόμα πιο διευρυμένη σύνθεση η συνάντηση εργασίας των δημάρχων, να ασκηθεί στην κυβέρνηση η μεγαλύτερη δυνατή πολιτική πίεση και να τεθεί θέμα επαναδιαπραγμάτευσης των συμβάσεων, αφού δημιουργηθεί ένα ενιαίο νομικό μέτωπο.

 

Η ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΤΩΝ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΙΣΤΩΝ ΚΑΙ ΤΑ ΦΟΡΤΗΓΑ
Αίσθηση προκάλεσε η παρέμβαση του εκπροσώπου των αυτοκινητιστών, ο οποίος υπογράμμισε ότι εκτός όλων των άλλων η αύξηση του αριθμού των σταθμών διοδίων θα ανεβάσει το κόστος των τοπικών προϊόντων, επισημαίνοντας χαρακτηριστικά: «Αν σήμερα ένα φορτηγό χρειάζεται 200 ευρώ μαζί με βενζίνες και διόδια για να κατέβει από τη βόρεια Ελλάδα στην Αθήνα, με τα νέα διόδια θα είναι σα να θέλουν να αποκλείσουν τις επιχειρήσεις της βόρειας Ελλάδας από τις μεγάλες αγορές, όχι μόνο της Ελλάδας, αλλά και του εξωτερικού». Συμπλήρωσε επίσης, ότι είναι αδιανόητο να μην λειτουργούν διόδια στα σύνορα, όπως ισχύει στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες, όπου τα φορτηγά αυτοκίνητα πληρώνουν όταν τα διέρχονται, με δεδομένο ότι κάνουν χρήση του αυτοκινητόδρομου ή του εθνικού δικτύου της χώρας στην οποία μεταβαίνουν.

ΤΙ ΛΕΝΕ ΟΙ ΔΗΜΑΡΧΟΙ
Το σύνολο των δημάρχων που συμμετείχαν στη συνάντηση, ζήτησαν την άμεση εφαρμογή των αναλογικών διοδίων και εξέφρασαν την απορία για πιο λόγο να ξεκινήσει μετά από ενάμιση χρόνο, ενώ υπογράμμισαν ότι η κατασκευή των νέων σταθμών διοδίων απαιτεί την εφαρμογή μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων που είναι απαραίτητη για την ορθή λειτουργία του έργου. Ο δήμαρχος Αλεξανδρούπολης και πρόεδρος της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων (ΠΕΔ) Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, Γιώργος Λαμπάκης, μετέφερε στους συναδέλφους του την ενημέρωση από τον υπουργό Υποδομών και Δικτύων, Χρήστο Σπίρτζη, ότι στα τέλη του 2018 θα ξεκινήσει η εφαρμογή του αναλογικού συστήματος και όχι νωρίτερα, λόγω τεχνικών δυσκολιών που υπάρχουν.
Ο δήμαρχος Κοζάνης σε δηλώσεις τόνισε πως «μας προξένησε μεγάλη απογοήτευση η συγκεκριμένη απόφαση καθώς φαίνεται πως δεν γίνεται για να καλύψει λειτουργικές δαπάνες και έξοδα συντήρησης της Εγνατίας Οδού αλλά για να κάνει το δρόμο περισσότερο θελκτικό στους επενδυτές. Είναι σαφές πως διαφωνούμε με την επιβολή των συγκεκριμένων διοδίων και για αυτό ως Δήμος Κοζάνης έχουμε αναλάβει πρωτοβουλία να έχουμε μια συνάντηση με τους δημάρχους στον άξονα της Εγνατίας. Στόχος είναι να υπάρχει ενημέρωση και συντονισμός δράσης. Δεν είναι εποχή για μάχη χαρακωμάτων και ανέξοδες χωρίς συντονισμό κινήσεις. Ο συντονισμός μπορεί να αποφέρει το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα και σε αυτό στοχεύουμε».
Ο κ. Ιωαννίδης πρόσθεσε επίσης πως θα ζητηθεί άμεσα να υπάρχει ενημέρωση για τις εξαγγελίες της κυβέρνησης για τα αναλογικά διόδια και τον τρόπο εφαρμογής τους «Απαιτείται ψυχραιμία, τεκμηρίωση, συνεργασία και συντονισμός και αυτό θα κάνουμε» κατέληξε ο κ. Ιωαννίδης.

Ποιες αποφάσεις λήφθηκαν
Η δήμαρχος Καβάλας Δήμητρα Τσανάκα μετά το πέρας της σύσκεψης τόνισε ότι αποφασίστηκε κοινή συναινέσει:

Να λειτουργήσουν άμεσα τα αναλογικά διόδια, τα οποία είναι και τα πιο δίκαια από τα μετωπικά. Να εξετάσουν οι δήμαρχοι μέσω των ΠΕΔ των περιοχών τους τις συμβάσεις παραχώρησης στους παραχωριούχους όποτε αυτές γίνουν και να έχουν πλήρη ενημέρωση.

Να ξεκινήσει από την πλευρά των δημάρχων η διαδικασία για την επίλυση του θέματος δια της δικαστικής οδού. Να συνεδριάσουν οι ΠΕΔ ανά περιφέρεια και επιτροπή από τους προέδρους των να κάνει σειρά επαφών με τους εμπλεκόμενους υπουργούς και το ΤΑΙΠΕΔ. Παράλληλα αποφασίστηκε να μην προβούν στην ψήφιση κανενός είδους ψηφίσματος μια και αυτό την παρούσα στιγμή δεν είναι κάτι που μπορεί να επηρεάσει τα πράγματα. Τέλος οι ΠΕΔ ΑΜ-Θ, Κεντρικής Μακεδονίας, Δυτικής Μακεδονίας και Ηπείρου θα έχουν την πρώτη τους κοινή συνάντηση σε 15 μέρες και θα προγραμματίσουν τις κινήσεις τους.

Πρωτοβουλία για τα διόδια αναλαμβάνουν οι περιφερειάρχες της βόρειας Ελλάδας
Στο μεταξύ την ανάληψη πρωτοβουλίας για αναστολή της κατασκευής και λειτουργίας συνολικά 38 διοδίων στο μεγαλύτερο αυτοκινητόδρομο της Βόρειας Ελλάδας, την Εγνατία Οδό, ανακοίνωσε ο περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας, Απόστολος Τζιτζικώστας. Στη δήλωσή του ο περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας Απόστολος Τζιτζικώστας επισημαίνει: «Η απόφαση της κυβέρνησης και της ‘Εγνατία Οδός ΑΕ’ να κατασκευάσουν και να λειτουργήσουν συνολικά 38 σταθμούς διοδίων στο μεγαλύτερο οδικό άξονα της Βόρειας Ελλάδας είναι απαράδεκτη και πρέπει άμεσα να διορθωθεί. Η Κοινή Υπουργική Απόφαση των κ.κ. Τσακαλώτου και Σπίρτζη αποτελεί αναπτυξιακή ταφόπλακα όχι μόνο για τη Βόρεια Ελλάδα, αλλά συνολικά για τη χώρα, καθώς ο αυτοκινητόδρομος της Εγνατίας είναι ο μεταφορικός, τουριστικός, συγκοινωνιακός και εξαγωγικός μοχλός της.

Η λειτουργία 18 μετωπικών και 20 πλευρικών διοδίων είναι αντιαναπτυξιακή, καθώς οι επιπτώσεις της στην τοπική, περιφερειακή και εθνική οικονομία θα είναι δραματικές. Η Εγνατία Οδός με τους κάθετους άξονές της αποτελούν τη βασική δίοδο για τις εξαγωγές μας, οι οποίες θα επιβαρυνθούν σημαντικά.

Επίσης, επιβαρύνονται οικονομικά όλες οι εγχώριες δραστηριότητες μεταφορών και μετακινήσεων και συνεπώς τα οικονομικά των νοικοκυριών, που ήδη βιώνουν τις ανυπέρβλητες συνέπειες της παρατεταμένης οικονομικής κρίσης. 
Αρνητικές θα είναι οι επιπτώσεις και στον τουρισμό, με δεδομένο ότι στην Κεντρική Μακεδονία ο οδικός τουρισμός (που εξυπηρετείται κυρίως μέσω της Εγνατίας Οδού) είναι βασική πηγή εισοδήματος, αφού η Περιφέρειά μας είναι σταθερά ο πρώτος προορισμός πανελλαδικά για τους επισκέπτες από τις βαλκανικές χώρες.

Η απόφαση της κυβέρνησης κινείται σε λανθασμένη κατεύθυνση και την καλώ να την επανεξετάσει. Υποθηκεύει την ανάπτυξη και το μέλλον όλης της Βόρειας Ελλάδας, ολόκληρης της χώρας».

Στο πλαίσιο της προσπάθειας αλλαγής της ΚΥΑ, την ερχόμενη Δευτέρα 12 Ιουνίου, στις 14.00, συγκαλείται σύσκεψη των τεσσάρων περιφερειαρχών της Βόρειας Ελλάδας (Ηπείρου Αλέξανδρου Καχριμάνη, Δυτικής Μακεδονίας Θεόδωρου Καρυπίδη, Κεντρικής Μακεδονίας Απόστολου Τζιτζικώστα και Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης Χρήστου Μέτιου) στην έδρα της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας στη Θεσσαλονίκη.

Θέση για τα διόδια παίρνει και το ΤΕΙ ΑΜ-Θ
Θέση για τα διόδια παίρνει και το ΤΕΙ ΑΜ-Θ. Σήμερα Πέμπτη 08.6.2017 και ώρα 12.00 στο γραφείο του προέδρου του ΤΕΙ ΑΜΘ, καθηγητή Αθανάσιου Μητρόπουλου, πρόκειται να παραχωρηθεί συνέντευξη Τύπου, με θέμα το φλέγον ζήτημα των διοδίων. 

 

Διαφωνεί με την παραχώρηση ο πρόεδρος της Εγνατίας!

Επιπλέον 4 ευρώ θα πληρώνει κάποιος οδηγός για να διασχίσει τον κύριο οδικό άξονα της Εγνατίας Οδού, από την Ηγουμενίτσα έως την Αλεξανδρούπολη, όταν θα ολοκληρωθεί η κατασκευή των σταθμών διοδίων όπως είπε στο ραδιόφωνο του ΑΠΕ – ΜΠΕ ¨Πρακτορείο 104,9 fm¨ ο πρόεδρος της “Εγνατίας Οδού Α.Ε.” Απόστολος Αντωνούδης ο οποίος εκτίμησε ότι στις αρχές του 2018 θα είναι σε πλήρη λειτουργία οι δέκα νέοι σταθμοί διοδίων.

“Με την πλήρη ολοκλήρωση αυτών των σταθμών διοδίων για τον άξονα, Ηγουμενίτσα – Αλεξανδρούπολη, από 15,40 που είναι σήμερα η χρέωση για την διαδρομή των 670 χλμ θα πάει στα 19 ευρώ. Αυτά για τον κεντρικό άξονα, υπάρχουν και άλλοι τρεις κάθετοι στις εισόδους της χώρας” ανέφερε  τον Νοέμβριο ο κ. Αντωνούδης και συμπλήρωσε, “εμείς σήμερα με τους υπάρχοντες σταθμούς διοδίων έχουμε ως εταιρία έσοδα περί τα 70 εκατ. ευρώ το χρόνο, με την πλήρη ανάπτυξη των σταθμών και στους κάθετους άξονες θα φτάσουμε περί τα 150 εκατομμύρια”.

Ο πρόεδρος της “Εγνατίας Οδού Α.Ε.” συμφώνησε απόλυτα με όσα υποστηρίζουν οι εργαζόμενοι ότι η κατασκευή αυτών των σταθμών θα δημιουργήσει μία εταιρία με μεγάλη εισπρακτική δύναμη η οποία θα παραχωρηθεί, και εξέφρασε την άποψη ότι η παραμονή διαχείρισης στην ¨Εγνατία Οδό Α.Ε.” θα εξασφάλιζε μεγάλα έσοδα στο Ελληνικό Δημόσιο.

“Δεν έχω διαφορετική άποψη, επαναλαμβάνω ότι υπάρχει δέσμευση των προηγούμενων κυβερνήσεων και πρέπει να ολοκληρωθεί προκειμένου να ολοκληρωθεί και η παραχώρηση της εκμετάλευσης, λειτουργίας και συντήρησης όλου του οδικού άξονα” υπογράμμισε.“Θεωρώ ότι αν παραμείνει η εκμετάλλευση και συντήρηση στη διαχείρηση της Εγνατίας Οδού δηλαδή του ελληνικού δημοσίου, τα έσοδα θα είναι πολύ μεγαλύτερα για το ελληνικό δημόσιο. Αλλά το ΤΑΙΠΕΔ θέλει άμεσα έσοδα σήμερα’” ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Αντωνούδης.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here