Πώς αναπτύσσεται ο Λόγος & η Ομιλία ενός παιδιού;

Από 0 έως 5 ετών

της Στέλλας Ζαντίδου – Δημιουργός κέντρου Λογοθεραπείας Φουρφούρι

  • Τι πρέπει να έχει κατακτήσει το παιδί μου στην ηλικία που βρίσκεται;
  • Τι έχει κατακτήσει & τι υπολείπεται;
  • Πως μπορώ να το βοηθήσω;

Πριν μιλήσουμε για την ομιλία και την ανάπτυξή της, είναι υποχρέωσή μας να αναφέρουμε για το πώς παράγονται οι ήχοι της ομιλίας μας.

Έτσι,

  • θα κατανοήσεις καλύτερα την πολυπλοκότητα και τη βαρύτητα της συγκεκριμένης διεργασίας.
  • Θα είναι πιο εύκολο για σένα να βρεις τρόπους και καινοτόμες ιδέες για να συμβάλεις αποτελεσματικά στην ανάπτυξη του παιδιού σου.
  • Και θα μάθεις χρήσιμες πληροφορίες για την συνολική μας ανάπτυξη.

Ας μιλήσουμε, λοιπόν, και ας αναλύσουμε τα Αναπτυξιακά Ορόσημα Λόγου & Ομιλίας

  • Καθώς ενημερώνεστε και μαθαίνετε σχετικά με ποια ορόσημα είναι πιθανό να κατακτήσει το παιδί σας ανά έτος, να έχετε κατά νου ότι αυτό είναι μόνο μια κατευθυντήρια γραμμή. Κάθε παιδί είναι μοναδικό και αναπτύσσεται με το δικό του ρυθμό. Υπάρχει ένα ευρύ φάσμα του τι θεωρείται φυσιολογικό, και ίσως δεν χρειάζεται να ανησυχείτε. Μόνο εάν δεν παρατηρήσετε μια από τις κόκκινες σημαίες που περιγράφονται παρακάτω.
  • Ωστόσο, η αποτυχία ενός παιδιού να επιτύχει ορόσημα ομιλίας και γλώσσας όπως αναμένεται μπορεί να είναι «κόκκινη σημαία» ή προειδοποίηση, που μπορεί να σημαίνει κάποια δυσκολία ή καθυστέρηση της ανάπτυξης της ομιλίας και της γλώσσας. Αλλά πρέπει να αξιολογηθεί από έναν επαγγελματία υγείας.

Ομιλία… Τι είναι;

Πώς δημιουργούμε διαφορετικούς τύπους ήχων ομιλίας;

  • Υπάρχουν πολλά μέρη του σώματος που μας βοηθούν να παράγουμε ομιλία. Για να μιλήσουμε, χρησιμοποιούμε τους μυς του στομάχου, τους πνεύμονες, το φωνητικό κουτί- χορδές, τη γλώσσα, τα δόντια, τα χείλη, τα μάγουλα, ακόμη και τη μύτη μας. Ο εγκέφαλός μας συντονίζει όλες αυτές τις λειτουργίες. Και είναι πολλές…
  • Το κουτί της ομιλίας ή λάρυγγας έχει τις φωνητικές χορδές που δονούνται για να παραχθεί η ομιλία μας. Η ομιλία μας ξεκινάει πραγματικά από το στομάχι με το διάφραγμα. Είναι ένας μεγάλος μυς που βοηθά να ανυψωθεί και να προχωρήσει ο αέρας από τους πνεύμονες στο κουτί φωνής (φωνητικές χορδές). 
  • Για παράδειγμα, η άκρη της γλώσσας  αγγίζει ακριβώς πίσω από τα πάνω δόντια μας για να κάνει έναν ήχο /ντ/.
  • Μετακινώντας τη γλώσσα, αλλάζουμε την πορεία του αέρα που εξέρχεται και δονώντας ή μη δονώντας τις φωνητικές χορδές, μπορούμε να παράγουμε περισσότερους από 40 διαφορετικούς ήχους ομιλίας. Μερικές φορές οι ήχοι βγαίνουν ακόμη και από τη μύτη μας. Δοκιμάστε να βάλετε το δάχτυλό σας στη μύτη σας και πείτε “μμμ.” Θα νιώσετε τη μύτη σας να δονείται και να βγάζει αέρα.

Αναπτυξιακά Στάδια Λόγου & Ομιλίας

Συμβουλές για αποτελεσματική επικοινωνία

  1. Μιλήστε φυσικά με το παιδί σας και χρησιμοποιήστε πολλές διαφορετικές λέξεις.
  2. Περιγράψτε για το τι κάνει το παιδί σας και για το τι βλέπει.
  3. Αφιερώστε του χρόνο για να το ακούσετε.
  4. Απαντήστε σε ό, τι έχει ειπωθεί, ώστε το παιδί σας να γνωρίζει ότι έχετε ακούσει.
  5.  Ξεκινήστε να διαβάζετε με το παιδί σας από νωρίς.
  6. Αποδεχτείτε ορισμένα λάθη ομιλίας καθώς το παιδί σας αναπτύσσεται.
  7. Μη ζητάτε από το παιδί σας να επιβραδύνει το ρυθμό ομιλίας του ή να επαναλάβει.
  8. Ελέγξτε την ακοή του παιδιού σας εάν διαπιστώσετε ότι πρέπει να επαναλάβετε πολλά ή να μιλήσετε δυνατά για να τραβήξετε την προσοχή του.

Τι μπορώ να κάνω για να βοηθήσω το παιδί μου;

Ζητήστε επαγγελματική βοήθεια από κάποιον Αναπτυξιολόγο, ΩΡΛ, Λογοθεραπευτή, εάν ανησυχείτε για την ανάπτυξη του παιδιού σας. Μην περιμένετε για να λάβετε βοήθεια για το παιδί σας εάν υποψιάζεστε ότι κάτι δεν είναι στα φυσιολογικά πλαίσια ανάπτυξης. Εσείς και τα μέλη της οικογένειάς σας γνωρίζετε περισσότερα για το παιδί σας από οποιονδήποτε άλλον.

Ο έγκαιρος έλεγχος και θεραπεία ακοής, ομιλίας και γλωσσικών διαταραχών μπορεί να αποτρέψει προβλήματα στη συμπεριφορά, τη μάθηση, την ανάγνωση και τις κοινωνικές αλληλεπιδράσεις.

Βρείτε το Φουρφούρι Κέντρο Λογοθεραπείας στα social media: facebook @speechfourfouri – instagram speechfourfouri

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here