Έντονη συζήτηση έχει ανοίξει στην Καστοριά με αφορμή την τοποθέτηση ενός μεταλλικού σταυρού ύψους 12 μέτρων από ομάδα νέων της Καστοριάς, στην περιοχή του Μαύρου Βουνού, τόσο για τη νομιμότητα της κίνησης όσο και την τοποθέτηση αυτή καθ’ εαυτή.

Ένα βασικό ζήτημα αναφορικά με την κατασκευή είναι η νομιμότητά τοποθέτησής, αλλά και η ηλεκτροδότηση από οικίσκο που ανήκει στο δήμο Καστοριά, που παλαιότερα φιλοξενούσε αναμεταδότες τηλεοπτικών σταθμών.

Για το θέμα μίλησαν στον Χρήστο Νατσούλη και τον Antennes 93.6, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Καστοριάς, κ.κ. Σεραφείμ, ο πρόεδρος Συλλόγου φίλων περιβάλλοντος Μανιάκων, Σάκης Αθανασίου, ο πρόεδρος της Κοινότητας Μανιάκων, Ντίνος Πανταζής, και το μέλος της ΑΡΣΥ, Σάκης Καρανικολόπουλος.

Σεραφείμ Καστοριάς: «Τους συγχαίρω από καρδιάς, ο καθένας να τοποθετηθεί μπροστά στην Ιστορία»

«Τους συγχαίρω από καρδιάς» είπε ο Σεβασμιώτατος για την ανύψωση του Σταυρού στο Μαύρο Βουνό, εκφράζοντας την απορία ποιους και γιατί τους ενοχλεί, λέγοντας παράλληλα ότι δημοκρατία έχουμε και ο καθένας έχει δικαίωμα στην αντίρρηση: «Δεν μπορώ να καταλάβω γιατί τους ενοχλεί, όμως ο καθένας μπορεί να εκφράζει την άποψή του» είπε και συμπλήρωσε: «υπάρχου όμως τόσα προβλήματα στην Καστοριά, ο κόσμος φεύγει, ο κόσμος λιμοκτονεί. Γιατί δεν αντιδρούν σε αυτά»…

Σάκης Αθανασίου: «Είμαστε Χριστιανοί Ορθόδοξοι, το ήθελαν οι νέοι του τόπου από καιρό»

«Υπήρχε πάντα η σκέψη να τοποθετηθεί εκεί ένας σταυρός, κυρίως από τους νέους. Είναι η είσοδος από την Εγνατία και θέλουμε να βλέπουν οι επισκέπτες ότι μπαίνουν σε μια Ορθόδοξη χώρα» εξηγεί ο πρόεδρος Συλλόγου φίλων περιβάλλοντος Μανιάκων, Σάκης Αθανασίου.

Παράλληλα, ο κ. Αθανασίου αναφέρθηκε στο κόστος του Σταυρού ύψους 600 ευρώ το οποίο καλύφθηκε εξ ολοκλήρου από δωρεές, ενώ κατά τη διάρκεια της συνέντευξης αναφέρθηκε και το ζήτημα του κόστους του ρεύματος για τη φωταγώγηση με τους ανθρώπους που έκαναν την κίνηση να δηλώνουν πως θα αναλάβουν οι ίδιοι το κόστος αυτό.

Πάντως ο κ. Αθανασίου σημείωσε ότι η κίνηση έγινε αυθαίρετα, ζητώντας από τη δημοτική Αρχή να το υιοθετήσει.


Παράλληλα και απαντώντας μέσω Facebook για τις αντιδράσεις πολιτών της Καστοριάς ο κ. Αθανασίου λέει πως: «Καλά θα κάνουν μερικοί, συμπολίτες μας, που δεν έχουν ούτε ιερό ούτε όσιο, να μην ασχολούνται με την πίστη και τις παραδόσεις άλλων συμπολιτών που προσπαθούν να εκφράσουν την πίστη τους έμπρακτα, τα πολιτικά τους πιστεύω ας τα εκφράσουν με άλλον τρόπο και όχι προσβάλλοντας ένα ολόκληρο χωριό με πολιτικάντικους και κατινίστικους λόγους. Ας γράψουν κανένα ποίημα κοιτώντας το φεγγάρι ή των ορίζοντα στα χαμένα. Αυτοί πού δεν πιστέψουν στον Άρχοντα ΧΡΙΣΤΌ δικαίωμά τους, ας μην ασχολούνται με τους άλλους».

Ντίνος Πανταζής: «Χαιρετίζω την κίνηση, συγχαίρω τα παιδιά»

Δε γνώριζα για την τοποθέτηση του Σταυρού, δεν είχαμε επίσημη ενημέρωση, έγινε αυθαίρετα. Σαν πρόεδρος της Τοπικής Κοινότητας τη χαιρετίζω. Σίγουρα θα υπάρχουν αντιδράσεις, όμως πρέπει όλοι να σεβόμαστε τα πιστεύω των άλλων». ο πρόεδρος του τοπικού συμβουλίου Μανιάκων, Ντίνος Πανταζής

Σε ερώτηση για το τι θα πράξει η δημοτική Αρχή εάν ζητηθεί να απομακρυνθεί ο Σταυρός, ο κ. Πανταζής είπε πως θα πράξει τα νόμιμα. Εάν πάρει την άδεια και οριοθετηθεί θα το υπερασπιστεί.

Σημείωση: Το πρώτο μέρος της συνέντευξης αφορά σε κλοπές εξαρτημάτων από κάδους στο Μανιάκη από αγνώστους.

Σάκης Καρανικολόπουλος: «Δεν θα μπω στη διαδικασία της νομιμότητας, καλώς μπήκε. Δεν θα έπρεπε να είναι θέμα»

Σε αυτούς που σχολίασαν σκωπτικά την τοποθέτηση του Σταυρού στο Μαύρο Βουνό ανήκει και ο πρώην δημοτικός Σύμβουλος και μέλος της ΑΡΣΥ για την ανατροπή στη Δυτική Μακεδονία, Σάκης Καρανικολόπουλος, ο οποίος μιλώντας στο Χρήστο Νατσούλη είπε πως: «Σέβομαι τη θρησκεία, διαφωνώ με ανθρώπους και αυτό είναι κομμάτι του διαλόγου. Το σωστό το δικό μου είναι διαφορετικό με το σωστό του άλλου. Και αυτό είναι εποικοδομητικό».

Οι αντιδράσεις

Ο διάλογος και η διαμάχη έχει φουντώσει και στα κοινωνικά δίκτυα με υπερασπιστές και πολέμιους της κίνησης αυτής, να διασταυρώνουν τα… διαδικτυακά τους «ξίφη».

Αυτοί που αντιδρούν:

Όσοι στηρίζουν:

Και μια «διαφορετική» άποψη:

Μια τοποθέτηση για το ζήτημα από τον Βαγγέλη Αναστασίου

Είπα και έγραψα πολλά αυτές τις μέρες με αφορμή τον 12μετρο φωτισμένο σταυρό στο Μαύρο Βουνό στους Μανιάκους.
Εδώ θα συνοψίσω, με ψύχραιμη ματιά.

Καταρχάς ας δούμε τις αισθητικές προεκτάσεις. Ανεξαρτήτως σχήματος ή συμβολισμού, μια σιδηροκατασκευή στην κορυφή ενός βουνού ορατή από όλη την περιοχή, είναι τουλάχιστον ακαλαίσθητη. Ειδικά δε τη νύχτα, ο έντονος λευκός (αυτο)φωτισμός δεν αφήνει περιθώρια να μην την προσέξεις, δεσπόζοντας αναγκαστικά στο φυσικό τοπίο, χωρίς όμως να προσδίδει το παραμικρό ενδιαφέρον. Απεναντίας, αποσπάει το ενδιαφέρον από τη γύρω ομορφιά που δημιουργούν τα μικρά φώτα της πόλης και οι αντανακλάσεις τους στη λίμνη. Και αν αυτό σε κάποιους μοιάζει με “γράφω ποιήματα κοιτάζοντας το φεγγάρι” ας συνειδητοποιήσουμε κάποια στιγμή ότι η πόλη μας πλέον πουλάει κυρίως τουρισμό και κανένας τουρίστας πού έρχεται να δει την ατμοσφαιρική Καστοριά δεν θα εντυπωσιαστεί από μια φωτεινή βλαχομπαρόκ σκαλωσιά να δεσπόζει στον ορίζοντα. Αλλά και για εμάς, που ζούμε εδώ και το βλέπουμε καθημερινά στη βόλτα μας, αποτελεί μια πινελιά φωτεινής ασχήμιας.

Πάμε στο θρησκευτικό θέμα. Ναι, στην Ελλάδα πλειοψηφούν οι ορθόδοξοι χριστιανοί. Για αυτό και οι χώροι λατρείας που έχουν είναι περισσότεροι. ΠΡΟΣΟΧΗ: ΟΙ ΧΩΡΟΙ ΛΑΤΡΕΙΑΣ. Το βουνό ΔΕΝ είναι χώρος λατρείας. Το βουνό ΔΕΝ ανήκει μόνο στους χριστιανούς ορθοδόξους, ΟΥΤΕ η θέα της πόλης αποτελεί κτήμα τους -όπως δεν αποτελεί κτήμα καμίας θρησκείας. Το γεγονός ότι οι ΧΟ πλειοψηφούν, ΔΕΝ τους δίνει το δικαίωμα να κάνουν του κεφαλιού τους, προκαλώντας και απαξιώνοντας όλους όσοι δεν ασπάζονται την ίδια πίστη. Με τη λογική αυτή, στην Ελλάδα πλειοψηφούν οι Ολυμπιακοί. Να στήσουμε εμβλήματα του Ολυμπιακού και να πούμε στους ΠΑΟΚτσήδες “σκάστε γιατί είστε λιγότεροι”΄; Και μη μου πείτε πως συγχέω τη θρησκεία με την ομάδα. Όλα είναι Πίστη, αυτό που κάνει τον καθένα να σηκώνεται με αισιοδοξία από το κρεβάτι του. Δεν είμαι υποχρεωμένος να ασπαστώ τη δική σου Πίστη, ούτε να την έχω να μου κατσικώνεται στην καθημερινότητά μου. Κι επειδή σαφέστατα δεν γίνεται για κάθε διαφορετικό δόγμα/ ομάδα/ κόμμα/ ιδεολογία να στήνουμε κι από ένα φωτεινό ικρίωμα στο βουνό, το συνετό είναι να μη στήσει κανένας. Αλλιώς έχουμε διχασμό μεταξύ μας -καλή ώρα. Εδώ να πω ότι το να αποκαλείς τη φωτεινή σκαλωσιά που στήθηκε “μπούρδα”, δεν προσβάλλεις τον σταυρό, αλλά την κατασκευή αυτή καθεαυτή. Πάντως, πάλι με θέμα την χριστιανική πίστη, δεν ταιριάζει και πολύ στις διδαχές του Ιησού περί ταπεινότητας ο τεράστιος φωτισμένος σταυρός, ούτε φυσικά οι ειρωνείες του Αθανασίου προς εμάς που διαφωνούμε. Αλλά αυτά σας αφήνω να τα λύσετε με τον Θεό σας.

Από νομική σκοπιά, από ότι φαίνεται η συγκεκριμένη φωτεινή εγκατάσταση δεν έχει πάρει ούτε πολεοδομική άδεια, ούτε άδεια από το Δασαρχείο, ούτε ρευματοδότηση, αποτελεί δηλαδή πλήρη αυθαιρεσία και παρανομία. Αναμένοντας τις Αρχές να επιληφθούν, υπενθυμίζω ότι υπάρχει σχετικός νόμος που απαγορεύει τις φωτεινές εγκαταστάσεις -αυτός είναι άλλωστε και ο λόγος που πλέον δεν υπάρχουν μεγάλες φωτεινές επιγραφές παντός τύπου. Εδώ να πω ότι θεωρώ τη σιωπή του Δήμου απαράδεκτη, όπως επίσης και τις δημόσιες απαντήσεις φορέων του “τι σας ενοχλεί;”. Μας ενοχλεί, δεν μας εκφράζει και προσβαλλει την αισθητική μας. Και -αν σας διαφεύγει- είμαστε κι εμείς δημότες που πληρώνουμε κανονικότατα τους φόρους και αγαπάμε εξίσου τον τόπο. Αυτά τα “είμαστε εκλεγμένη Αρχή όλων των Καστοριανών” πήγαν περίπατο.

Τέλος, θέλω να σταθώ στον κύριο Αθανασίου, που με περίσσια ειρωνεία, αλαζονεία και απαξίωση (βαθιές χριστιανικές πρακτικές; ), καταφέρθηκε εναντίον των συμπολιτών του και να ρωτήσω πώς γίνεται ο πρόεδρος ενός Συλλόγου Φίλων Περιβάλλοντος να αγνοεί έννοιες όπως “αισθητική φυσικού τοπίου” και “φωτορύπανση”;
Αλλά σιγά μην πάρω απάντηση…

Βαγγέλης Αναστασίου

Απάντηση του Σάκη Αθανασίου στο άρθρο

Αγαπητέ συμπολίτη Εβάγγελε, επειδή δεν είμαι από τους Χριστιανούς που γυρίζουν εύκολα το άλλο μάγουλο, βεβαίως θα σου απαντήσω. Σεβαστή η γνώμη σου αλλά θα μου επιτρέψεις να σου πω ότι η ψύχραιμη ματιά στην σύνοψή σου έχει αφήσει πολλά πράγματα έξω από τον καμβά.
Πχ, εδώ και δεκαετίες υπάρχουν κατασκευές στο Μαύρο Βουνό που μάλλον τότε δεν σε ενοχλούσαν στο όλο τοπίο, μάλιστα και μια σαράντα μέτρων πρόσφατη κατασκευή , που ούτε καν την αντιλήφθηκες, παρά μόνο επικεντρώθηκες στον Σταυρό και προσπάθησες αποτυχημένα να τον περιγράψεις, μετά όταν ανάβει ο Σταύρος είναι νύχτα, πως καταφέρνεις να δεις το τοπίο; μου είναι αδιανόητο. Όπως και να έχει ναι ο Σταύρος φωτίζει και φωτίζει δυνατά, σε άλλους φωτίζει στις καρδιές, και άλλοι που δεν έχουν θρησκευτικά αισθήματα το βλέπουν σαν ένα απλό φωτιστικό (λαμπατέρ). Ε, αυτοί που το βλέπουν σαν λαμπατέρ θα μπορούσαν να το χρησιμοποιήσουν ως σημείο αναφοράς γεωγραφικού προσανατολισμού, δεν είναι κακό.
Τώρα στο κομμάτι του τουρισμού εκτός των άλλων που είναι πάρα πολλά, η πόλη μας, αλλά και όλος ο Νομός έχουν το βυζαντινό χαρακτήρα, ο Σταύρος το σηματοδοτεί νομίζω.
Στο θρησκευτικό θέμα δεν θα αναφερθώ γιατί δεν χρειάζονται σχόλια αυτά που γράφεις από εμένα τουλάχιστον, γιατί είναι η προσωπική σου γνώμη και δεν θα προσπαθήσω καν να σου την αλλάξω.
Στο νομικό πλαίσιο,γενικά με αντιγράφεις.
Τώρα στο κομμάτι του Συλλόγου που εκπροσωπώ είσαι βαθιά νυχτωμένος γιατί από εκεί ψηλά που ήσουν εάν ήσουν , και έσκυβες το κεφάλι θα έβλεπες από κάτω έναν χώρο νεοφυτεμένο και διαμορφωμένο που έγινε από τον σύλλογό μας. Εάν ενδιαφέρεσαι για τις δράσεις του συλλόγου που εκπροσωπώ… πληροφορίες στην fb του συλλόγου. Α …ο Πύργος του Άιφελ είναι σκαλωσιά;

1 ΣΧΟΛΙΟ

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here