Η κάμερα του Reader.gr βρέθηκε στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο όπου φιλοξενείται η περιοδική ψηφιακή έκθεση προηγμένης τεχνολογίας «Ο Πανάγιος Τάφος: Το μνημείο  και το έργο».

Εκεί είχαμε τη μεγάλη χαρά και τιμή να συναντήσουμε την κυρία Αντωνία Μοροπούλου, καθηγήτρια του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου και επιστημονικά υπεύθυνη για την αποκατάσταση του Ιερού Κουβουκλίου, η οποία μάς ξενάγησε στις αίθουσες της έκθεσης, μας περιέγραψε τα συνασθήματα που της προκάλεσε η αποκάλυψη του Παναγίου Τάφου αλλά και τις δυσκολίες που αντιμετώπισε η Διεπιστημονική ομάδα του Ε.Μ.Π. με επικεφαλής την ίδια κατά τη διάρκεια των εργασιών αποκατάστασης και συντήρησης του σημαντικότερου μνημείου της Χριστιανοσύνης και τόνισε τη σημασία, το συμβολισμό και το μήνυμα του έργου για την ίδια την Ελλάδα.

Κυρία Μοροπούλου, ποιες δυσκολίες αντιμετωπίσατε κατά τις εργασίες συντήρησης και αποκατάστασης του Ιερού Κουβουκλίου;
Αντιμετωπίσαμε πάρα πολλές δυσκολίες σε ένα πολυσύνθετο περιβάλλον της ανοιχτής πόλης της Ιερουσαλήμ με δυο λαούς, δυο κράτη, τρεις θρησκείες: τον Ιουδαϊσμό, το Χριστιανισμό και τον Μουσουλμανισμό. Αλλά βεβαίως πιστοί και άπιστοι προσκυνούν μπροστά στον Πανάγιο τάφο. Με αυτή τη δύναμη και με τη δύναμη της συμμετοχής της οικουμένης και με τη μεγάλη υποστήριξη και την ενόραση για να κάνουμε αυτό το έργο των τριών Χριστιανικών Κοινοτήτων, το φέραμε σε πέρας.

Ποιο είναι το στοίχημα της έκθεσης «Ο Πανάγιος Τάφος: Το μνημείο  και το έργο»;
Το στοίχημα είναι η παρουσία της κοινωνίας, το ενδιαφέρον της που ιδιαίτερα για την Ελλάδα αποτελεί ένα πολλαπλό μήνυμα σε όλο τον κόσμο. Ένα μήνυμα που εμείς το δώσαμε κάνοντας το έργο, σήμερα όμως η ελληνική κοινωνία πρέπει να το δώσει με την παρουσία της. Ότι είναι εδώ και προστατεύει την παγκόσμια πολιτιστική κληρονομιά.

Υπάρχει ακόμα συνεργείο συντήρησης στο Μνημείο; Ποια είναι η δική σας συμβολή στο μέλλον;
Εμείς παραδώσαμε το Ιερό Κουβούκλιο στις 22 Μαρτίου του 2017 στις τρεις Κοινότητες. Σε οικουμενικό επίπεδο, με τη φλεγόμενη Μέση Ανατολή, με τη σημερινή Ελλάδα στο επίκεντρο. Παραδώσαμε και μαζί προσφέραμε τη μελέτη που θα διασφαλίσει την αειφορία του έργου. Δηλαδή την επέμβαση στον υπόγειο χώρο όπου σήμερα καταιονίζονται τα νερά της βροχής από τους δρόμους της Ιερουσαλήμ και τα λύματα από το Ναό της Αναστάσεως που παροχετεύονται επίσης εκεί. Όλα αυτά έχουν διαβρώσει και τις μεταλλικές υποστυλώσεις, επομένως και για λόγους δομικής ακεραιότητας και ασφάλειας και για λόγους αειφορίας, δηλαδή να διαρκέσει το έργο και το μνημείο εις τους αιώνες, η επέμβαση αυτή πρέπει να γίνει. Αναμένουμε την απόφαση των τριών Κοινοτήτων και είμαι σίγουρη ότι θα λάβουν το μήνυμα και θα μπορέσουν να υλοποιήσουν και αυτή την απαραίτητη φάση του έργου.

Οπότε ενδεχομένως να χρειαστεί να ξαναβρεθείτε στην Ιερουσαλήμ. 
Εμείς το ευχόμαστε και είμαστε έτοιμοι.

Τί σας προκάλεσε μεγαλύτερη εντύπωση, τί περιμένατε να σας «πει» αυτό το Μνημείο;
Αυτό που μας συγκλόνισε είναι ότι αυτό το Μνημείο μας «μίλαγε». Αυτά που μας «είπε» τα έχουμε αποτυπώσει και στην έκθεση και σε διεθνείς ανακοινώσεις σε όλο τον κόσμο. Μας προκάλεσε το αίσθημα του δέους, του σεβασμού, της υπόκλισης μπροστά στον Πανάγιο Τάφο και επίσης το αίσθημα της ανάτασης και της ελπίδας. Και βέβαια μας «είπε» ότι μπορούμε.

Κυρία Μοροπούλου, υπάρχει στο διαδίκτυο μια ανακοίνωση του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων η οποία αναφέρει κατά λέξη ότι: Ο ΣΕΑ (Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων) δεν μπορεί να τοποθετηθεί για την αρχαιολογική πτυχή ενός έργου αποκατάστασης, για το οποίο έως σήμερα δεν υπάρχει αναλυτική επιστημονική δημοσίευση, ενώ έκπληξη αποτελεί η σύνθεση της διεπιστημονικής ομάδας, από την οποία απουσιάζουν κλάδοι (αρχαιολόγοι, συντηρητές). Θα ήθελα το σχόλιό σας πάνω σε αυτή την ανακοίνωση.
Όπως θα είδατε στην έκθεση που παρακολουθήσατε η διεπιστημονική ομάδα του Πολυτεχνείου έδινε τα δεδομένα της σε όλο τον κόσμο. Από τους αρχαιολόγους της Ιερουσαλήμ μέχρι τις διεθνείς ενώσεις των αρχαιολόγων. Ταξίδεψαν στην Οξφόρδη, στη Βέρνη και βεβαίως είναι γνωστά και στην Ελλάδα τα δεδομένα μας και επομένως σε αυτή τη φάση περιμένουμε τη συμβολή στη διεπιστημονικότητα και άλλων κλάδων: των αρχαιολόγων, των θεολόγων, των κοινωνιολόγων. Υπάρχουν πολλές μελέτες για όλα αυτά οι οποίες έχουν δημοσιευτεί και θα συζητηθούν στο Διεθνές Συνέδριο που οργανώνουμε προς τούτο, στις 10-13 Οκτωβρίου 2018 στην Αθήνα, όπου το Πολυτεχνείο, το Τεχνικό Επιμελητήριο σε συνεργασία με το υπουργείο Πολιτισμού και το υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής με την αρωγή της Βουλής και την αιγίδα του Προέδρου της Δημοκρατίας σε συνεργασία με το National Geographic, το Διεθνές Συμβούλιο Αποκατάστασης Μνημείων και Τόπων, το Παγκόσμιο Ταμείο Μνημείων  και άλλους φορείς, θα συζητήσουν την μεθοδολογία και τις νέες τάσεις έρευνας που προκύπτουν από το έργο αυτό.

Μετά την Αθήνα ποιοι είναι οι επόμενοι σταθμοί της έκθεσης;
Ο Πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας δήλωσε στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, κύριο Προκόπη Παυλόπουλο ότι θέλει να μεταφερθεί στην Κύπρο και συζητώ επίσης με τους Ιταλούς για μια πιθανή μεταφορά στην Ιταλία. Αλλά βέβαια εκεί έχει τον πρώτο λόγο και το Fondazione Terra Santa, δηλαδή το Ίδρυμα του Τάγματος Φραγκισκανών και το Βατικανό.

Κυρία Μοροπούλου σας ευχαριστούμε για την τιμή που μας κανάτε να μας ξεναγήσετε η ίδια προσωπικά στην έκθεση «Ο Πανάγιος Τάφος: Το μνημείο  και το έργο».
Σας ευχαριστώ πολύ και εγώ και θέλω να ευχαριστήσω όλους εκείνους που στήριξαν αυτή την έκθεση. Τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, τον Πρόεδρο της Βουλής, τον Μακαριώτατο Αρχιεπίσκοπο Αθηνών και Πάσης Ελλάδος, την Υπουργό και τον Υφυπουργό Πολιτισμού, τον Υπουργό Ψηφιακής Πολιτικής, τον Πρύτανη του Πολυτεχνείου και όλους τους συνεργάτες της έκθεσης και του έργου που για άλλη μια φορά υπερέβησαν εαυτόν.

Η κυρία Αντωνία Μοροπούλου

Πληροφορίες για την έκθεση «Ο Πανάγιος Τάφος: Το μνημείο  και το έργο»
Το Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο φιλοξενεί από τη Δευτέρα 21 Μαΐου 2018 την περιοδική ψηφιακή έκθεση προηγμένης τεχνολογίας «Ο Πανάγιος Τάφος: Το μνημείο  και το έργο».

Το εμβληματικό έργο της συντήρησης και της αποκατάστασης του Ιερού Κουβουκλίου του Παναγίου Τάφου στο Ναό της Αναστάσεως στα Ιεροσόλυμα, το οποίο ολοκληρώθηκε με επιτυχία από τη Διεπιστημονική Ομάδα του Ε.Μ.Π. που είχε την επιστημονική ευθύνη του έργου σε συνεργασία με το National Geographic και παραδόθηκε στις τρεις Χριστιανικές Κοινότητες, Φύλακες του Παναγίου Τάφου, το Μάρτιο 2017, αναδεικνύεται στην πρωτοποριακή τρισδιάστατη ψηφιακή αυτή έκθεση, η οποία αποτελείται από δύο μέρη.

Στο πρώτο μέρος παρουσιάζεται η ομόλογη έκθεση του National Geographic Society (NG), όπως έχει διατεθεί στο Ε.Μ.Π. από τον επιμελητή της και Αρχαιολόγο του National Geographic Society κ. Fredrik Hiebert και την διευθύντρια του μουσείου του National Geographic κα. Kathryn Keane.

Στο δεύτερο μέρος παρουσιάζονται τα δεδομένα που συνέλεξε και επεξεργάστηκε η Διεπιστημονική Ομάδα του Ε.Μ.Π. κατά τη διάρκεια του έργου αποκατάστασης του Ιερού Κουβουκλίου, ιδιαίτερα δε, τα ευρήματα που προέκυψαν αφού άνοιξε ο Πανάγιος Τάφος για πρώτη φορά μετά από πέντε αιώνες.

Η διαδραστική χρήση νέων τεχνολογιών «μεταφέρει» νοητά το κοινό στα Ιεροσόλυμα, στο Ναό της Αναστάσεως και του επιτρέπει να «δει από κοντά» το μνημείο, τις εργασίες αποκατάστασης του Ιερού Κουβουκλίου και την ανάδειξη των αξιών του Παναγίου Τάφου.

Η έκθεση τελεί υπό την αιγίδα της Α.Ε. του Προέδρου της Δημοκρατίας και διοργανώθηκε με τη συνεργασία του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού και του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, την υποστήριξη του Υπουργείου Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης, την αρωγή της Βουλής των Ελλήνων,  τις ευλογίες του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Αθηνών και Πάσης Ελλάδος, κ.κ Ιερώνυμου Β΄ και της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος.

Διεπιστημονική Ομάδα Ε.Μ.Π.:
•    Ομ. Καθ. Εμμ. Κορρές
•    Καθ. Α. Γεωργόπουλος
•    Καθ. K. Σπυράκος
•    Επικ. Καθ. Χ. Μουζάκη
Επιστημονικά υπεύθυνη:
•    Καθ. Α. Μοροπούλου.

Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο, Βασ. Σοφίας 22, Αθήνα
Διάρκεια έκθεσης: 21 Μαΐου 2018 έως 31 Ιανουαρίου 2019.
Ώρες λειτουργίας: Δευτέρα 12:00 – 20:00, Τρίτη – Κυριακή 8:00 – 20:00
Έκδοση εισιτηρίων: Ηλεκτρονικά στο www.viva.gr ή τηλεφωνικά στο 11876.  

ΠΗΓΗ: www.reader.gr

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here